Saturday, November 21, 2015

Sveriges snyggaste (och snorkigaste?) Järnvägsstation!

Bodens station
framtida bilder på den här byggnaden. Här kommer de...

Bodens Järnvägsstation
Bodens järnvägsstation. Kan mycket väl vara Sveriges snyggaste.

Bodens centralstation
Dock har den drabbats av storhetsvansinne
och kallar sig därför Bodens Centralstation.
Vilket skulle antyda att det finns fler stationer i Boden.
Jag lyckades i alla fall inte hitta någon.
Det är väl bara att konstatera:
Snygg men snorkig...

kvällsljus Boden
Och som om den inte var snygg nog i vanliga fall. 
Se här i kvällsljus. Det blir nästan FÖR snyggt. 

Men den var inte bara snygg. Den var nära också.
Precis utanför mitt fönster. Här bodde jag.
Bilden är tagen från vandrarhemmets entré. 

 Vandrarhem Boden
Här är motsvarande vy från andra hållet.
Vandrarhemmet (den låga byggnaden till höger)
fotograferad från järnvägsstationens entré.
Jag bodde precis bakom skylten för handikappparkering.
Buss och tåg till halva Norrland precis utanför dörren.
Jag blev snabbt bortskämd.
Gav mig av i absolut sista minuten.
Trots den oslagbara närheten blev morgnarna i Boden
mycket stressigare än på någon annan Norrländsk ort...

Boden tågstation
Avslutningsvis kan nämnas en annan egenhet med Bodens station.
Ser du spåret närmast stationshuset? Spår 1.
Inget tåg stannar där. Där finns ett stort staket i vägen.
Oavsett vart du ska åka måste du gå tunneln under spåren.
Till spår 2 och 3. Synnerligen osmidigt.
Men det har väl med snyggheten och snorkigheten
att göra det också, förmodar jag...

No comments: