Saturday, March 21, 2015

An italian moment...

RRRRRINNG!

Vadnu då?

-Ja, hallå ja...
-Hello to you!


Åh nej. Inte de nu igen...Microsoft Australia, eller vad de nu kallar sig...Nå, jag kan väl leka lite med dem idag igen...Varför inte prata lite svenska med den här hurtiga damen?


-Hallå hallå...
-Do you speak english?
-Nej...
-I am calling you from Italy!


Vad nu då? Italien? Det var något nytt. OK. Då får vi se vart det här tar vägen.

-Jaha?
-We are a italian food company. Do you like italian food?


Det finns väl få här i landet som äter så många Carbonaror som jag...hur de nu kan veta det? Åh, de har naturligtvis läst det här på bloggen. Men hur har de hittat mitt telefonnummer?

-Ja?
-Have you ever been to Italy?


Förvisso. En vecka i Rom i ungdomen och den fantastiska halvveckan i Florens för snart tio år sedan. Jag tycker mycket om Italien.

-Ja...
-And you are Mrs Nilsson?


Fru Nilsson?

-Nej...
-Öh...I think you will have to speak up.
-NEJ.
-OK. We have a big box of italian food for you...


Låter onekligen gott och trevligt, men det här är något skumt...

...Do you like Pasta? Like Spaghetti, Linguini, Penne Rigate...
-Ja?
-This is very good Pasta. Handmade, and it will not make you fat...


Insinuerar damen att jag har problem med vikten?

...Do you like Pesto?
-Nej.
-You know PESTO. It's a kind of sauce...
-Nej.
-You have to speak up.
-NEJ!
-OK...Do you like Tomato sauce for your Pasta?
-Nej.
-Öh...Do you like cheese?


Här räknade hon upp ett antal italienska ostsorter. Jag gillar ost, men jag har aldrig hört talas om någon av dessa sorter.

-Nej...
-Do you like Olive oil?


Det gör jag visserligen, men det här börjar kännas väldigt tveksamt. Jag tror jag kommer att säga nej till allt från och med nu...

-Nej...
-Do you like vinegar?
-Nej...
-Öh...ok...this box will come to you in the mail.
-Nej.
-Do you understand what I am saying to you?
-Javisst.


Jag förstår dig utmärkt. Men förstår du mig?

-Öh...We will send this to you by mail. You will have to pick it up at the post office.
-Nej.
-OK.
-Nej...
-And I hope you will have a good day...*KLICK*


Vad var nu detta? Enligt mitt telefonbolag så kom telefonsamtalet från 0040314909830. Landskod 40. Det är inte Italien, utan Rumänien. Hm....

Observera att jag endast svarade ja på att jag tyckte om italiensk mat. Jag har inte tackat ja till att få någon försändelse. Jag har inte tackat ja till att betala något. Tvärtom sa jag bestämt nej till att ta emot deras låda. Jag sa nej till i princip allt. I synnerhet på frågan om jag var "Fru Nilsson". Om de inte förstår mitt språk så är det väl inte så smart att ringa mig? På något sätt känns det ändå som en ganska stor risk att det kommer att dyka upp en försändelse från italien inom en snar framtid. Jag kommer inte att hämta ut den. Men det kanske är läge att ringa till sin konsumentvägledare...

No comments: