Sunday, April 10, 2016

Ett försök att bli vän med Kusin Broccoli...

Ugnspannkaka med Broccoli
Mina senaste matblogginlägg kan ha gett dig den felaktiga uppfattningen att jag inte har ätit broccoli förut. Naturligtvis är det inte så. Det har hänt. Om än inte så ofta. Och visst har det hänt att det har slunkit ner en eller annan broccolipaj i min kundvagn/och eller mage någon gång ibland. Visst är det så. Men vanlig färsk broccoli ur grönsaksdisken har jag aldrig inhandlat förut. Orsaken till detta är förmodligen att jag länge kopplat samman broccoli med blomkål. Bortsett från färgen ser de ju ungefär likadana ut. Släkt måste de vara på något vis. Jag skulle gissa på kusiner. Och av Kusin Blomkål har jag ett flertal traumatiska matminnen från barndomen. Framförallt från dagis...

Men man ska inte döma någon efter vad deras kusin har gjort. Inte heller broccoli. Jag försöker därför nu ta igen 33 år av missad vänskap med broccoli. Jag har köpt en hel hög. Frågan är bara vad jag ska ha den till. Förutom till paj, Carbonara och till sig själv. Jag har ingen som helst aning. Det blir till att experimentera. Första försöket ser du ovan. Ugnspannkaka med broccoli...

No comments: