Wednesday, January 20, 2016

Konsten att inte fotografera militära skyddsobjekt i Boden...


Jag talar naturligtvis om...

Bodens fästning
BODENS FÄSTNING! Boden är norra Sveriges militära centrum. Alla mönstrande sydsvenska ungdomars skräck. Tänk om jag hamnar i Boden...

Till dessa ungdomars försvar kan sägas att Boden inte alltid är lika soligt och gemytligt som den nästan vårdag då jag visiterade. Idag när jag skriver det här inlägget, den 20:e januari, är det fem minusgrader här i Blekinge. Med Blekingska vintermått en ovanligt kall vinterdag. Visserligen var det ytterligare några grader kallare för ett par dagar sedan, men det var ett extremt undantagsfall. Allt under +2 är kallt för en Bleking. Samtidigt är det 25 minusgrader i Boden. Och där är det helt normalt...

Hursomhelst. Bodens fästning. Mycket berömd. Boden är förmodligen den enda stad som har haft en militär hemlighet på stadsvapnet... Stor och röd...
Boden blomkruka

Att det blev just Boden som blev Norrlands militära centrum beror förmodligen på stadens roll som järnvägsknut. Det är nära till Luleå. Och staden har dessutom en annan geografisk fördel. Mer om den senare...

Stridsvagn
Militären är lika viktig för Boden som gruvan för Kiruna. Vart man går blir man påmind om dess närvaro. En närvaro som dock har minskat lite på senare år. Precis som i resten av Sverige har många regementen
lagts ner. Men eftersom Boden hade så otroligt många från början, finns det fortfarande en hel hög kvar...

Boden militärområde
Jag berättade om den där dagen jag då letade efter bankomaten. Att jag var på väg någonstans. Detta någonstans var en loppis som skulle ligga i en byggnad på ett nedlagt regementsområde. Så mycket visste jag. Tyvärr gick jag fel och höll på att vandra rakt in på ett fullt aktivt regemente istället...

Boden militärgarage
Jag har ju alltid kameran med mig, och en egenhet att fotografera allt jag ser. Vilket vanligtvis inte är några problem. Men regementen och andra militära hemligheter är så kallade skyddsobjekt. Och de får man inte fotografera. Då kan det gå illa. Har man tur blir man bara av med kameran. Det hände en bekant till mig en gång. Har man otur blir det krigsrätt...

Boden
Men hur skulle jag kunna berätta om Boden utan att visa bilder av alla kaserner och andra militärbyggnader som finns överallt i stan? Det skulle bli väldigt märkligt. Till slut hittade jag loppisen, och därmed också ett nedlagt militärområde. Sådana är det fritt fram och fotografera.

Kaserner Boden
De här kasernerna var Privat Område och Tillträde förbjudet. Men då de bara är Privata och inte Militära, och inte några skyddsobjekt, är det därmed inga problem att fotografera dem. Så länge man inte går för nära...

Elon
Också en gammal militär byggnad. Numera ELON. Kan inte vara alltför hemligt.

Godisaffär
Godisbutik. Definitivt inte något skyddsobjekt.

PMU Boden
Pingstkyrkans Second Hand. Här var jag till och med inne. Så
det går nog bra att visa den med. Väldigt trevlig affär för övrigt...

Militärkaserner Boden
Så småningom hittade jag ytterligare ett nedlagt regemente. Det
föreföll vara invandrarförläggning numera...

Boden
Jag skulle kunna säga att har man sett ett regemente i Boden så har man sett alla, eller
att de andra ser ungefär likadana ut. Men det gör jag inte, då det inte bara är förbjudet
att fotografera militära skyddsobjekt, utan även att mäta dem och att överhuvudtaget
beskriva dem. Det står på skyltarna utanför... Det är därför jag låter bli att beskriva de kaserner
jag inte visar på bild...

Boden militärbyggnader
För den som är intresserad av militärhistoria finns det naturligtvis även ett museum i
en av de gamla byggnaderna...

Försvarsmuseum Boden
...stort och fint och förmodligen välbesökt. När det är säsong. När
jag trillade in där, vid lunchtid en söndag, var jag i alla fall helt själv.

Helikopter Boden
Utanför muséet finns en hel park med olika militärfordon.

Flygplats Boden Flygledartorn
En före detta flygplats...

Flygfält Boden
...som såg tom och sliten ut.

Vakttorn
Det här var också övergivet. Såg ut som något man hämtat från Berlinmurens tid...

Jajaja, säger du väl nu. Men FÄSTNINGEN då? Eller fick man inte fotografera den heller?

Ja och nej. Den faktiska fästningen är inte längre i bruk. Officiellt i alla fall. Enligt Wikipedia lades den ner 1998. Så förmodligen får man fotografera den. I alla fall vissa delar. Om man lyckas hitta dem...

Det senare kan låta mycket märkligt. Om man tänker på de andra kända fästningarna i Sverige. Som Varbergs och Bohus fästningar. Och Carlstens fästning i Marstrand. Tre gigantiska stenborgar på Västkusten. Karlsborgs fästning vid Vättern är fortfarande i bruk. Stor och pampig den också. Jag har besökt alla fyra. Och så finns det Vaxholms fästning utanför Stockholm. Och Nya Älvsborg utanför Göteborg. De syns på långt håll.

Bodens fästning är något helt annat...


Bro Hängbro Hängbron svedjebron Boden
Man går ner till älven. Bredvid den här snygga gamla bron. Svedjebron heter den.
Sedan spanar man upp i skogen. Uppför berget...

Rödbergsfortet Bodens fästning
 ...så ser man något märkligt. Det sticker ut kanoner ur bergstoppen. Det är det så kallade Rödbergsfortet. Insprängt i berget. Öppet för visningar under sommaren. Inte på senvintern när jag var där. Tyvärr...

Boden är omgivet av berg. Det är den geografiska fördelen jag nämnde tidigare. Och bergen är fulla med befästningar av den här typen. Större och mindre. Fästningen ligger alltså inte i staden. Fästningen ÄR staden. Men den syns inte. Man märker det inte när man är där inne. Bortsett från att halva stan är militära skyddsobjekt, förstås...

No comments: