Saturday, January 2, 2016

En lång årskrönika (mest från Norrland)

fyrverkerier
Året har gått fort. Nu är det dags för en ny årskrönika. Eller rättare sagt en bloggårskrönika. Vilket i vanliga fall är samma sak. Men inte i år. Större delen av året här på bloggen har ju upptagits av min norrländska resa. Den gjorde jag i slutet av april och början av maj. Men att berätta om den har tagit hela resten av året. Man kan alltså få intrycket att resan varade från april och hela vägen till nu. Ja, den är inte slut än...

Även i verkligheten var naturligtvis den norrländska resan årets stora upplevelse. Särskilt i början och slutet. Men året har också innehållit två nästan lika stora upplevelser. Den senare inte hälften så trevlig som norrlandsresan. Inte trevlig alls faktiskt. Men minst lika minnesvärd. Mer kan jag inte säga här, eftersom det här en bloggårskrönika och den aktuella upplevelsen inte alls har inträffat på bloggen under det gångna året.

Det vore märkligt att ta upp en händelse på bloggårskrönikan innan den har inträffat på bloggen. Faktum är att (med något enstaka undantag) alla årets upplevelser efter den 8 maj kommer att få skjutas upp till nästa års bloggkrönika. Eftersom jag inte har hunnit berätta om dem ännu...

Lite tidsförskjutning på bloggen är inte alls något ovanligt. Många av de saker jag berättar om är inte dagsaktuella, utan har några dagar, veckor, månader eller år på nacken. Men att mer än ett halvt år överhuvudtaget inte har hunnits med på bloggen är nog unikt. Å andra sidan har jag aldrig berättat så mycket och ingående om en enda månad som denna månad i Norrland. Förra årskrönikan skyllde jag min tidsbrist på ett försök att satsa på kvalitet framför kvantitet (Jag gjorde bara 143 inlägg 2014). Denna gång har jag definitivt satsat på kvantitet (297 inlägg 2015). Fortfarande inte så många inlägg som under 2010 (324 inlägg) och 2011 (335 inlägg). Men ändå... Tillräckligt många. Det har tagit mig två dagar att sammanställa nedanstående bloggårskrönika.

Hur ska vi då minnas bloggåret 2015?

lost in space

Januari började med att jag blev medveten om mitt värde. Alla har ett pris - så också jag. Jag skulle köpa en trisslott - och plötsligt hände det. Det senare var faktiskt ett försenat inlägg från året innan. Jag såg Sverige efter stormen och märkliga lägenhetsaffärer. Jag skickade ett kanske inte så klimatsmart paket. Jag var nästan med när banken hemma i Olofström nästan blev rånad.

I februari åkte jag tillbaka till Göteborg. Uppresan var inte riktigt lika spännande som motsvarande ett år tidigare, men innehöll ändå tillräckligt många förseningar och ersättningsbussar för att det skulle räcka till en ny spännande godnattsaga. Microsoft Australia gjorde ett nytt försök. Aftonbladet lyckades nästan hitta Bromölla. Inte bara en utan två gånger. Någon stal macken vid Rymdtorget i Bergsjön.

I mars gick jag på kokboksrea. Besökte schlagerns och schlagfältens Hova (ett försenat inlägg från hösten). Fick en mycket oklar telefontid och hittade en lika problematisk reservutgång. Såg nästan en solförmörkelse och fick ett telefonsamtal från Italien.

I april kom påsken tidigt. Jag önskade gott nytt ägg och skymtade påskharen. Jag gjorde min debut i SVT (i en inspelning från juldagen). Hittade trollmors tvättstuga. Besökte Jönköping (både det Antiqua och det Hodierna). Dit åkte jag tåg på två håll samtidigt. Hem köpte jag SMS-biljett. Såg en lyxlägenhet. Lagade kall Carbonara. Fick frågor om en okänd lillasysters TV-vanor.

I maj (på bloggen men i april i verkligheten) åkte jag till Norrland. Vilket tåg skulle jag välja? Lyckades ta mig till Stockholm. Gjorde ett oplanerat stopp i München, Hälsingland. Fick en uppenbarelse i Umeå. Vaknade någonstans ute i skogen. Tappade svansen i Boden. Avböjde en enkel resa till Karesuando och försökte istället köpa ett busskort. Lyckades till slut. Flyttade in i en egen våning i staden Kiruna. Lärde mig varför staden ska flyttas. Gjorde en garanterad ickegaranterad engelsk rundtur i gruvan.

I juni lärde jag mig mer om SPR:-)OG:-)RAM. För övrigt fortsatte min norrländska resa (på bloggen). Jag gjorde min första bussresa med mitt okända busskort. Till Gällivare Ett av mina barndomsminnen blev kränkt. Jag såg ett norrländskt cykelställ. Gick på myggmuseum. Såg Sverige ur ett annat perspektiv. Hittade Skum men inte Plupp. Väntade på bussen (VÄND PÅ DET!!!) till Malmberget. Gick rundtur. Räknade EPA-traktorer. Letade först efter en loppis och sedan ännu mer efter biblioteket. Fick en Digitus Impudicus. Jämförde norrländska skyltar. Tog en sväng till Svappavaara på hemvägen. Köpte röd mjölk. Mätte snödjupet och besökte tomtens stuga (men han själv var inte hemma).

I juli blev jag medlem i Skatteverkets årliga bidragsutdelning. För övrigt var det fortfarande april och Norrland. Tomten syntes inte till, men två nissar hittade jag. Och en frysbil. Räknade språk. Försökte skilja på höger och vänster. Såg en äkta Bengt Lindström. Besökte Jokkmokk. Köpte mjukost istället för böcker. Fick en present. Beundrade bussen till Murjek. Studerade hur man åker skidor i Norrland. Hyllade en busskur i Porjus. Fick inte mask. Besökte en världsberömd smältande ruin nära ett ickeexisterande centrum. Tvättade håret med rosa kaninfrukt. Såg en vän som fått blå ögon. Gick på rivningspremiär. Besökte ett sameviste och såg på samekonst.

I augusti var det dags för det årliga PlanketGBG. Jag visade bilder från Norrland. Och fick post. Väldigt fin post. Hittade en porrfluga med asktunga. Och fick mail från Norrländska gynekologer på Skateboard. På bloggen var jag nästan framme i maj. Det vill säga fortfarande kvar i april. Det var dags att lämna Kiruna och resa mot Tornedalen. Efter en snabb visit i Pajala åkte jag, trots försvunnen kortladdning, vidare mot Haparanda där jag förlorade min mössa. Jag försökte hitta gränsen mellan Sverige och Finland. Vilket var lättare sagt än gjort, och krävde ytterliga ett inlägg för att reda ut fullständigt. Jag gick till Finland för att fönstershoppa och köpa mig en ny mössa. Sedan gick jag tillbaka till framtiden.

När september började exporterade historien min vy. Fick mer post. Jag var fortfarande kvar i april, men ännu närmare maj än föregående månad. I verkligheten var jag någon helt annanstans, men på bloggen alltså fortfarande i Norrland. Där jag för övrigt är fortfarande. Jag färdades längs snögränsen och skådade vårtecken. I Sangis hittade jag något som Carl von Linné tappat. I Råneå pågick parning. I Töre såg jag en supermasugn. I väntan på Fredagsmys i bananträdens Kalix fick jag en bokhylla över mig. Åt finlandssvenska specialiteter och lärde mig skillnaden mellan finlandssvensk och sverigefinsk mjölk i önskningarnas kök. Försökte få tillbaka min mössa. Såg och hörde vildvittror (på riktigt).

I oktober var det bokmässa. Någon snodde mitt Schenkerombud. Jag lagade saltstekt rostbiff ur Herrarnas Bildkokbok. Och Gröd till efterrätt. Regeringen löste problemet med försenade tåg på vintern. Norrlandsrapporterna fortsatte i sällskap med farfar i Övertorneå. April blev äntligen Maj. Jag firade första maj i både Finland och i Sverige(?) Försökte reda ut det där med Över-, Under- och Mittimellantorneå. Owe Thörnqvist mötte Gunder Hägg och Verner von Heidenstam. Min digitala tolk hade alkoholproblem. Jag åkte med Sveriges mest hjälpsamma busschaufför till en busshållplats som inte finns.

I november invaderades min betongförort av sociala turister. Jag lagade paj ur Herrarnas Bildkokbok. Analyserade statistik. På bloggen var jag i Paltriket. Jag slog klackarna i taket hos Evangeliska Fosterlandsstiftelsen. Hittade en orgel under en tandpetare. Gick på Paltzerian i Öjebyn. Lagade och åt palt. Kokt palt, Stekt palt och Palta Carbonara. Värmen kom till slut. Jag åkte för långt. Träffade en snorkig snygging och en slö solande säl. Såg staden som stal sin samlingsplats.

I december lärde jag mig skillnaden. Besökte ett norrländskt New York. Letade myror. Försökte skänka. Hittade arbetslinjen. Åt Carbonara strax utanför menyn. Besökte Norrbottens polarpärla. Såg en nyföding. Återupplivade tomten. Hyrde en hyrfilm. Gick inte på julfest. Hittade min mormor på Röda Korset...

Ja, förresten...GOTT NYTT ÅR!

fireworks

No comments: