Tuesday, December 1, 2015

Svartön, SSAB, NJA, LLA, PJA, F21 och ACE even Wilder...

Svartön
För att lättare kunna transportera mig i storstaden Luleå, köpte jag mig ett turistkort för den lokala busstrafiken. Då mitt fantastiska busskort, som utan problem kunde ta mig från Kiruna till Luleå, via Pajala, Haparanda, Piteå och Boden, och en massa ställen däremellan, trots det, som du kanske minns, inte kunde transportera mig från affären i Kiruna till hemmet i Kiruna eller någon annanstans i stadstrafiken i någon av länets större städer...

Om du inte minns det må du vara ursäktad. Även om det bara var tre veckor innan Luleå som jag kom till Kiruna och köpte kortet, är det faktiskt nu fem och en halv månad sedan jag här på bloggen berättade om när jag försökte åka den försvunna bussen från Gällivare till Malmberget...

Svartöstaden
Hursomhelst... Jag köpte ett busskort i Luleå och åkte ut till Svartöstaden. På Svartön, i Luleås utkanter, ut mot havet. En mysig äldre stadsdel, huvudsakligen i trä. Ursprungligen arbetarkvarter. Stadens största arbetsplats låg (och ligger) bara några kvarter bort...

NJA Norrbottens Järn
NJA, Norrbottens Järnverks Aktiebolag, hette det förr i tiden.

SSAB
Numera föredrar det att kallas SSAB (Svenskt Stål AB).

SSAB Luleå
Rykten säger att Svartön har fått sitt namn efter allt sot som fabriken spred ut över grannskapet förr i tiden. Numera tycks de i alla fall ha bättrat sig på det området.

Malmtåg
Hit kommer de malmtåg från Kiruna som inte åker till Narvik

Malmhamnen Luleå Malmhamn Isbrytare Frej Atle Ymer Ale
I den gamla Malmhamnen på Svartön ligger Sjöfartsverkets isbrytare. Den nya Malmhamnen invigdes 1996 och ligger längre ut mot havet. Därifrån fortsätter Malmen sin färd söderut, efter att ha blivit Stål hos SSAB. Ungefär som när Clark Kent blir Stålmannen...

Kallax flygplats
Tidigare under dagen, inne i Luleå, chockades jag flera gånger av märkliga plötsliga åskväder någonstans ovanför dimman. På Svartön fick de sin förklaring. Härifrån såg jag bort mot Luleå Airport, också känd som Kallax flygplats (med den internationella beteckningen LLA, och ej att blanda ihop med Kalix, som inte har någon beteckning då man inte har någon flygplats överhuvudtaget och inte heller att blanda ihop med Charlotte Kalla som kommer från Pajala som har en flygplats med beteckningen PJA), och Norrbottens Flygflottilj (F21). Där startade ett flertal små men mycket högljudda flygplan. Jag trodde att det var den vid det tillfället mycket diskuterade och omstridda NATO-övningen ACE (Arctic Challenge Exercise). Ej att blanda ihop med den ungefär ett år tidigare ännu mer diskuterade Ace Wilder*, utan ännu wildare. Världens största flygövning, från Treriksröset i norr till Lycksele och Umeå i söder. Men jag ser nu att den inte startade förrän ett par veckor senare. Jag vågar inte tänka på hur det lät ovan de norrländska molnen då...

*Vars farfars bror kom från Råneå...

No comments: