Wednesday, December 9, 2015

Norrländsk myrjakt!

Det började närma sig kväll. På väg tillbaka från Gammelstad tänkte jag göra ett kort stopp hos Myrorna. Frälsningsarméns Second Hand. Deras Luleåbutik ligger i ett större affärscentrum som kallas Storheden. Där finns massor av butiker. Ja, du vet ett sådant där köpcentrum som brukar finnas i utkanten av de flesta svenska städer nuförtiden. Och det är vanligtvis ungefär samma butiker i alla städernas köpcentrum.

Min plan var busenkel. Inte nog med att Storheden ligger längs vägen mellan Gammelstad och Luleå. Enligt kartan på Myrornas hemsida kunde jag se att bussen jag satt på stannade precis utanför butiken. Den låg bredvid Willys. Jag hade ett svagt minne av att ha sett denna Willy när jag åkte ut till Gammelstad. Hållplatsen hette "Betongvägen". Lägg det på minnet.

Storheden

Bussen stannade vid Betongvägen. Bredvid en rondell och ett stridsflygplan. Det senare satt på en pinne. Tvärs över gatan (bakom ryggen på mig) låg Willys. I huset bredvid Willys låg...

Storheden

Top Store. Mattornas värld och Wipsport Outlet. Skylten till vänster, som inte fick plats på bilden lyder Hanzens Outlet. Många Outlets, inga Myror. De måste helt enkelt finnas på baksidan. Jag gick dit.

Där fanns ingenting. Jag gick tillbaka igen. För att se om Myrorna gömde sig på gaveln av huset. Jag kanske hade gått förbi dom utan att se dom.

Nej. Inga myror där. På andra gaveln då?

Nej, lika insektsfritt. Vem hade snott Myrorna?

Jag tog fram min Dumfån och letade fram Myrornas hemsida igen. Betongvägen 10 stod det. Det var visserligen lite märkligt. För den här gatan hette Storhedsvägen. Betongvägen började några meter bort, på andra sidan rondellen och gick åt rakt andra hållet. Men den var ändå förhållandevis nära. Bara några meter , som sagt. Kanske husen på den här sidan rondellen också räknades till Betongvägen? Även om de rent tekniskt låg vid Storhedsvägen.

Hursomhelst. Kartan med dess röda pil kunde inte misstolkas. Myrorna befann sig i huset bredvid Willys. Och det fanns bara ett hus bredvid Willys. Och bara ett Willys. Och busshållplatsen hette ju Betongvägen. Så jag var definitivt på rätt ställe.

Förutom kartan fanns det också ett telefonnummer på hemsidan. Jag var på väg att ringa det, men först tog jag en titt på Luleåmyrornas Facebooksida. Jag bojkottar visserligen Facebook sedan flera år, men jag kunde se sidan utan att logga in. Senaste inlägget löd:

"Kom in och fynda hos oss. Vi firar ett år i våra nya lokaler..."

Aha! De hade flyttat! Men vart?

"...på Betongvägen 10."

Men det var ju där jag var. Jag stod på Betongvägen. I alla fall nästan. Precis vid pilen. Och där fanns ju inga Myror.

Jag läste vidare. Betongvägen 10, bakom Djurmagasinet. Djurmagasinet? Jag såg mig omkring. Här fanns inget Djurmagasin. Bara Willys. Och alla Outlettarna. Eller vänta...

Luleå

Långt borta bakom Stridsflygplanet, ett antal hus ner längs Betongvägen, såg jag en skylt. Stod det inte...

DjurMagazinet

Jo. Det gjorde det. Jag gick dit. Och bakom DjurMagazinet, ovanpå tunnelbanan*...

Myrorna

...fanns Myrorna.
*Jag visste inte ens att det fanns tunnelbana i Norrland...

Jag hittade mig så småningom en bok hos Myrorna. För 25 kronor. När jag hade betalat den passade jag på att fråga ynglingen som jobbade där om inte han också höll med om att pilen pekade på huset bredvid Willys.

Han såg frågande ut. Vilken pil? Så jag tog fram telefonen och visade.

Då höll han med mig fullständigt. Han sa att pilen satt kvar där affären låg före flytten. För ett år sedan. De hade alltså inte flyttat så långt. Bara 500 meter ungefär. Han höll också med mig om att det var mycket märkligt att man hade ändrat adressen men inte samtidigt flyttat pilen på kartan. Han lovade att meddela den ansvarige snarast. En vägbeskrivning till fel affär är ju inte till någon nytta. Även om det bara är en halv kilometer från huset som pilen pekar på till affären. Det faktum att det trots allt är så nära gör ju möjligheten att röra till det än större. Som för mig... Man ska ju egentligen inte behöva öppna en helt annan webbsida, i det här fallet Facebook, för att hitta fortsatt vägbeskrivning.

Så nu, på dagen sex månader efter min myrjakt, och ungefär ett och ett halvt år efter butikens flytt, går jag in på hemsidan. Där noterar jag att man nu...

...fortfarande har en karta med en röd pil som pekar på huset bredvid Willys.

Kan det möjligen vara så att webmastern är från Malmberget?

No comments: