Monday, December 28, 2015

Konsten att hyra en film (en liten mellandagsgodnattsaga...)

När jag var liten fanns det något som hette videobutik. Om man ville se en film som inte gick på bio så gick man dit. Där fanns massor av filmer. På VHS. Du vet en sådan där gammal kassett som man kan få gratis på loppis nuförtiden. Som man stoppar i en sådan där bandspelare man inte längre har under TV:n. Man gick runt i butiken och tittade, oftast tog det närmare en timme, innan man bestämde sig. Man betalade och tog filmen med sig hem. Man tittade på filmen, sedan lämnade man tillbaka den dagen efter. Om man hade glömt att spola tillbaka videokassetten kostade det 10 kronor i avgift.

Det var då det.

Det är tio år sedan jag sist hyrde en film. Då var var VHS bytt mot DVD. Återspolningsavgiften var slopad. För övrigt gick det till på ungefär samma sätt.

Videobutikerna har blivit färre och färre. Jag brukar gå förbi en när jag är och handlar i Partille. Men jag har aldrig gått in. Jag har aldrig känt något behov. Jag har kabel-TV. Där finns det oftast något att titta på. Eller att spela in. Ja, jag tillhör de gammalmodiga människor som fortfarande spelar in filmer och lägger på hög för att titta på någon annan gång. Och man kan köpa DVD:er på loppis. Det är billigare än att hyra dom.

Men ibland händer det att man har lust att se en film som inte gått på TV. Och inte finns i DVD-hyllan på loppisen. Det hände mig strax före jul. Vi kan bortse från vilken film det var, det har ingen egentlig betydelse. Men jag ville väldigt gärna se den.

Jag gjorde som jag brukar. Jag gick in på Tradera. Sökte på filmens titel. Hittade en film med samma titel men fel skådespelare. Hittade en affisch. Med rätt skådespelare. Men att titta på en affisch är inte samma sak som att titta på en film. Även om just den här filmen faktiskt har en väldigt snygg affisch. En sådan där man kommer ihåg. Enligt många är faktiskt affischen mer sevärd än filmen. Men det har inte med saken att göra. Jag ville se filmen.

Jag hittade också filmen. Rätt film. På något som kallas Laserdisc. Ett hemvideoformat som jag har hört talas om, men aldrig sett i verkligheten. En titt på Wikipedia avslöjar att det är en föregångare till DVD. Från 1978, alltså ungefär lika gammalt som VHS. Filmen lagras på en skiva som ser nästan precis likadan ut som en DVD. Men den är stor som en LP-skiva. Systemet var dyrt och slog aldrig igenom på allvar. Jag har som sagt aldrig sett någon. Varken filmskiva eller spelare. DVD-filmer i LP-format verkar inte fungera i vanliga DVD-spelare. Det kanske inte är så konstigt.

Däremot minns jag ett filmformat som hette MovieCD. En direkt föregångare till DVD. Filmerna lagrades på CD-skivor. Lika stora som DVD-er till formatet. Men med mindre lagringsutrymme. Det krävdes två skivor per film. Bildkvalitén var bedrövlig...

Nu har jag kommit bort från ämnet. Filmen jag sökte fanns alltså inte på Tradera på DVD. Och jag tror faktiskt inte att det finns någon videobutik i Olofström längre. Möjligen någon videohylla i en närbutiken eller på någon bensinmack. Filmen är tjugo år gammal och knappast någon klassiker, så det verkade mindre sannolikt att den skulle finnas i en ensam videohylla. Det hade varit lättare om det handlat om Sune eller Mission Impossible 18.

Av en tillfällighet hittade jag samma dag i min mailbox ett mail från en större näthandlare. Förutom faktiska DVD:er erbjuds även Film-On-Demand. Hyrfilm på nätet. "Hyr film - När och hur du vill". Dessutom bifogades en presentkod på 50 kr att använda vid min nästa beställning...

Jag är fullkomligt medveten om att hyrfilm på nätet inte är något nytt. Det har funnits i många år och är säkert lika självklart för dagens unga filmkonsumenter som videobutiken var för mig på min tid. Det har bara inte blivit av att jag har provat. Jag har inte behövt. Jag brukar vänta med att prova nya system tills jag vet att de har varit med ett tag. För att slippa barnsjukdomar. Jag är inte teknikfientlig och bara lite retronörd. Mest har det nog handlat om att det har varit billigare att köpa film på loppis. Hyrfilm på nätet har som sagt funnits ett tag nu. Barnsjukdomarna borde vara avklarade. Frågan var bara om filmen fanns i sortimentet...

Den fanns! Bara 29 kr! Det kunde inte var en tillfällighet. Det var dags nu. Ett nytt steg i min teknikutveckling! Dags att hyra film på nätet!

När jag läste det finstilta visade det sig att jag var tvungen att handla för 200 kr för att få utnyttja min rabattkod på 50 kr. Jag hittade några billiga vanliga DVD:er som jag också ville se. Om än inte lika akut som FILMEN som det här inlägget handlar om. Jag fick ihop 200 kr.

Beställningen gick smidigt. Betalningen gick igenom. Jag använde min rabattkod och 50 kr drogs bort från totalsumman. Filmen som annars skulle kosta 29 kr kostade nu bara 24, enligt beställningsbekräftelsen. De 50 kronorna i rabatt spreds tydligen ut över mina olika varor.

Jag hade 30 dagar på mig att börja titta på min hyrda film. 24 timmar på mig att se färdigt den när jag väl hade börjat. Vad som skulle hända med den därefter blev jag inte klok på. Försvann den bara? Eller exploderade den som i Mission Impossible? Jag såg med spänning fram emot att få reda på vilket. Hoppades bara att eventuella explosioner inte skulle ske på natten och väcka mig eller föräldrarna.

För att se filmen behövde jag ladda hem ett speciellt uppspelningsprogram. Det gjorde jag. Installationen gick utan problem. Sedan fick jag två alternativ. Titta på filmen direkt (dvs STREAMA) eller ladda ner hela filmen i förväg och titta sedan. Titta OFFLINE kallas det. Då föräldrarna har en ganska långsam uppkoppling valde jag det senare. Jag tryckte på knappen och nedladdningen påbörjades. Det skulle förmodligen ta en stund. Hur lång tid visste jag inte. Jag gick ut i köket och åt en lussebulle.

När jag kom tillbaka kunde jag se på mätaren på nedladdningsrutan att det var 0:00:07 kvar. Bara sju sekunder! Det gick snabbt! Och smidigt! Jag frågade mig varför jag inte provat det här förut. Fantastisk teknik. En hel film, nedladdad på samma tid som det tar att äta en lussebulle! Fantastiskt! (Fyra gånger).

Sedan hände inte så mycket mer. Efter sju sekunder stod mätaren fortfarande på sju sekunder kvar. Och där stod den kvar.

Efter ett par minuter ändrades mätaren äntligen. Nu till 00:00:11. Det vill säga 11 sekunder. Ska inte ett sådant där räkneverk räkna neråt?

Fem timmar senare var räkneverket uppe på 00:06:32. 6 minuter och 32 sekunder kvar. Då skrev jag till Kundtjänst.

Jag bad att få en förklaring. Vad var det för konstig mätare? Vad var det egentligen den mätte? Hur lång tid skulle jag behöva vänta på min film?

Jag fick omedelbart ett automatiskt svar från kundtjänst. De tackade för att jag hade hört av mig och lovade att återkomma med svar ("vanligtvis inom 24 timmar på vardagar").

Nästan omedelbart därefter fick jag ett felmeddelande. "Timeout" stod det i nedladdningsrutan på uppspelningsprogrammet. Därefter ett nytt felmeddelande: "LicenseQueueItem.Do.Task Exception 6002 6002 Ett fel har inträffat."

Jag stängde ner programmet och datorn och gick och la mig.

Dagen efter slog jag på datorn igen. Inget svar från kundtjänst på mailen. Jag testade att ladda ner igen. Några rutor flimrade förbi, mätaren tickade i någon minut. Sedan blev det "LicenseQueueItem.Do.Task Exception 6002 6002 Ett fel har inträffat." Igen...

På eftermiddagen hade jag fortfarande inte fått något svar från kundtjänst. Jag testade att ladda ner en tredje gång. Flimrande mätare. Därefter "LicenseQueueItem.Do.Task Exception 6002 6002 Ett fel har inträffat." nästan direkt.

Jag skrev ett nytt meddelande till kundtjänst. Skrev om fortsättningen på gårdagens ärende. Att jag, efter att nedladdningen stått och tuggat ett par timmar fick ett felmeddelande märkt: "LicenseQueueItem.Do.Task Exception 6002 6002 Ett fel har inträffat." Och att jag idag hade försökt igen, och att samma sak skedde igen. Nu nästan direkt.

Återigen fick jag en automatisk bekräftelse där de tackade för att jag hört av mig och utlovade svar inom 24 timmar.

Ett par timmar senare fick jag svar från kundtjänst. De svarade på det andra mailet. Det räckte ju. Jag tar för givet att de hade läst det första mailet först. Jag skickade ju det först, så det borde också ha kommit fram först. De tackade för mitt mail och bad mig återkomma med "var i processen det blir fel samt om det kommer upp några felmeddelanden".

Tydligen hade det inte framgått tydligt nog att jag försökt ladda ner en film, och att det var under nedladdningen det blivit fel. För övrigt vet jag inget om deras processer.

Inte heller verkade det ha framgått tillräckligt tydligt av mitt meddelande att jag hade fått ett felmeddelande med texten "LicenseQueueItem.Do.Task Exception 6002 6002 Ett fel har inträffat."

Och uppenbarligen räckte det inte med att skriva det heller, för jag ombads också "skicka in en bild på nedladdningssidan/felmeddelandet" så att de kunde vidarebefordra denna till leverantören av produkten.

Jag svarade på mailet. Berättade att det var efter att jag installerat deras program och försökt ladda ner en film som nedladdningen inte fungerade. Man kan tydligen inte vara tydlig nog. Jag skrev att jag fick upp en nedladdningsruta och så småningom felmeddelandet "LicenseQueueItem.Do.Task Exception 6002 6002 Ett fel har inträffat."

Jag bifogade också två bilder. En av felmeddelandet "LicenseQueueItem.Do.Task Exception 6002 6002 Ett fel har inträffat.", så de kunde läsa det själva.

Jag bifogade också en bild till, av samma felmeddelande "LicenseQueueItem.Do.Task Exception 6002 6002 Ett fel har inträffat." men där de också kunde se hur nedladdningssidan och deras eget uppspelningsprogram ser ut. De bad ju om det...

Jag påpekade naturligtvis också att jag, redan i det mail de svarade på, skrivit att jag hade fått felmeddelandet "LicenseQueueItem.Do.Task Exception 6002 6002 Ett fel har inträffat." För tydlighets och säkerhets skull...

Jag skickade mailet. Sedan väntade jag. Efter några dagar kom DVD:erna. De jag beställde samtidigt som hyrfilmen. De kom med posten. På hyrfilmsfronten hände däremot inget nytt. Nedladdningen fungerade fortfarande inte. Och inget besked kom från kundtjänst.

Fortfarande efter en vecka hade jag inte fått något svar. Däremot fick jag ett automatgenerat mail med rubriken "Vi vill veta vad du tycker!". Då jag nyligen handlat av företaget ombads jag fylla i en kort kundenkät för att "hjälpa dem att bli bättre". Så det gjorde jag...

Enkäten bestod av två delar. Först skulle jag betygsätta köpupplevelsen (1 till 10. Du får gissa var jag svarade...) därefter svara på en enkel fråga:

Vad kan vi göra för att du skulle få en bättre köpupplevelse?

Jag svarade:

"Om jag hyr en film, så kanske filmen skulle gå att ladda ner och titta på. Och när jag anmäler felet till er kundtjänst, så kanske de inte skulle fråga efter information som jag precis har skickat till dom i mailet de svarar på. Och när jag har skickat den en gång till, och en vecka har gått, så kanske man skulle ha svarat mig med en lösning på problemet. Då kanske jag skulle ha kunnat se den film som jag har hyrt/betalat. Då kanske jag skulle vara en nöjd kund. Och förmodligen skulle min köpupplevelse vara betydligt bättre..."

Det tog inte mycket mer än en timme. Sedan fick jag plötsligt svar från den kundtjänst som jag inte hade hört av på en dryg vecka.

De tackar för mitt mail. Ber om ursäkt för det inträffade. Ett tekniskt fel har skett med min beställning. En återbetalning sker inom 2-5 bankdagar. Och sedan ber de om ursäkt för det inträffade en gång till.

Att ett tekniskt fel hade skett var knappast någon nyhet för mig. Jag vet naturilgtvis att ett det var ett tekniskt fel. Det var ju därför jag kontaktade dem!

Återbetalningen tog inte 2-5 bankdagar. Den fanns på mitt konto samma eftermiddag. 24 kr. De fem kronorna i rabatt som väl borde ha räknats av på något av mina övriga köp när detta köp annullerades syntes däremot inte till. Skit samma.

Var jag då nöjd?

Nej. Naturligtvis inte.

Jag har visserligen fått en återbetalning. Som jag aldrig har bett om.

Men jag har inte fått svar på någon av mina frågor.

Och jag har fortfarande inte fått se min film!

kundtjänst
Kundtjänst
(Foto Anders N)

Bilden? En gammal favorit i repris från sommaren 2013. Ständigt lika aktuell...

No comments: