Friday, November 6, 2015

Piteå

En morgon tog jag bussen från Öjebyn. Det tar inte många minuter till Piteå centrum. Min plan var att hoppa av vid busstationen. Jag höll utkik efter något som liknade centrum. Tyvärr hade jag satt mig på fel sida av bussen. Jag såg ett stiligt gammalt ångbryggeri. En kyrka. En småbåtshamn. En tjej som skulle till skolan klev av vid Stadshuset. Det gjorde jag också. Vilket var tur. För sedan var Piteå slut...

Jag säger inte att Piteå inte har ett centrum. Det har dom. Och det hittade jag så småningom. Men bussen körde liksom utanför. Den körde precis förbi busstationen också, utan att köra in där. När jag hade fullt upp med att beundra det gamla ångbryggeriet, insåg jag inte att hållplatsen "Knuten" var ett annat namn för Busstationen som låg på andra sidan gatan...

Piteå Ångbryggeri
Piteå Nya Ångbryggeri.

Piteå Busstation
Piteå busstation. Här stannar de stora fjärrbussarna.
På baksidan, vid gatan, ligger hållplatsen "Knuten".

Piteå Kommun Stadshus
Piteå Stadshus/Kommunhus. Strax utanför centrum.
Granne med en skola, en havsvik och ett par fotbollsplaner.

Piteå Hamn
Promenaden tillbaka mot centrum går förbi en småbåtshamn...

Piteå Bro
...över en bro.

Piteå
Och genom ett par kvarter med äldre träbebyggelse.

Piteå hus

Piteå kyrka
Piteå Stadskyrka är Norrlands äldsta träkyrka.
Fin och vit men ganska blygsam jämfört med Öjebyns.
Observera klockstapeln. Mycket olik den vanliga
bottniska typen, men med stora likheter med Torneås.

Piteå Läroverk Christinaskolan
Läroverket från 1894, fortfarande aktivt, numera som en del av
högstadiet Christinaskolan.

Piteå Rådhus
Gamla Rådhuset. Piteås första rådhus brändes av ryssarna 1721.
De brände hela staden utom kyrkan. Piteås andra rådhus
brändes av en full sjöman 1806. Detta är alltså Piteås tredje
rådhus, som användes till 1969 och numera är Piteå Museum.

Rådhustorget är ett av Sveriges två kvarvarande torg i
venetiansk stil. Det vill säga att gatorna går mitt på sidorna
istället för i hörnen. Det andra ligger i Uppsala...

Piteå Stadshotell
Piteå Stadshotell. Det gamla stadshotellet brann 1888.
Stadens ledning började planera ett nytt, större och finare.
250 000 skulle det kosta. En gigantisk summa för sin tid.
Stadens invånare protesterade. De hade problem med förorenat
vatten och ville hellre ha ett modernt vattenledningssystem
än ett stort skrythotell. 1906 invigdes hotellet.
Vattenledningarna fick vänta...

Uddmansgatan Piteå
Piteås övriga centrumbebyggelse är förhållandevis modern:
Observera det stora röda hjärtat på detta andra torg.
Mer om vad det symboliserar när jag kommer till Umeå...

Piteå Gågata Storgatan
Ett par mysiga gågator finns det.

Piteå Uddmansgatan

Småstaden Piteå
Småstaden kallas gallerian i centrum. Träpanelade butiksfasader
med vita knutar och gammaldags gatlyktor inomhus...

Coop Piteå
Vanliga stormarknader finns det naturligtvis också ett par.

Stadsberget Piteå
Detta bygge är inget mindre än Stadsberget.

Piteå Pappersbruk
 Piteå Pappersbruk. Eller Smurfit Kappa Kraftliner
som är dess officiella namn.
Europas största anläggning för tillverkning av just Kraftliner,
som är en beståndsdel i Wellpapp.
700 000 ton per år tillverkas av Piteåsmurfarna.

Piteå
Piteå en välmående lagom stor stad med 23000 invånare.

Piteå
Från trakten kommer bland andra Liza Marklund
och skådespelaren och pistvakten Lennart Jähkel.

Piteå
Ett populärt resmål, kanske främst under sommarhalvåret.
I synnerhet Pite havsbad, eller som de själva
kallar sig "Svenska Rivieran". Dit kom jag aldrig...

No comments: