Monday, October 26, 2015

Efterrätt: GRÖD! (på skånska)

plommon
Efter den tunga maträtten i förrförra inlägget och det ännu tyngre samhällsinlägget i det förra behövs nu lite lättsmält efterrätt. Av en händelse hittade jag ovanstående hos min lokala frukthandlare. "Röda druvor" stod det. Det var banne mig de största druvor jag har sett...

plommon
Några timmar senare låg de i en kastrull på min spis. Här skulle kokas GRÖD. Observera att detta är GRÖD med D. Det är inte det samma som svenskans Gröt. Som havregrynsgröt. Det är något helt annat. Denna skånska GRÖD är vad svensken skulle kalla KRÄM. Jag blev mycket förvånad när jag bildgooglade Rögröd nyss och inte fick en enda vettig träff. RöDgröd fungerade däremot. Men så heter det ju faktiskt inte. Dessutom påstods det vara det DANSKA namnet på Saftkräm. Måhända...

plommonagröd, plommonkräm
Här handlar det dock inte om Skånsk Rögröd utan om Skånsk Orangegröd. Brandgul tror jag förstås snarare mina skånska förfäder skulle säga. Nej. De skulle vid närmare eftertanke strunta fullständigt i färgen och bara kalla det vid dess rätta namn. PLOMMONAGRÖD. För förvisso var det plommon jag hittade hos frukthandlaren och inget annat...

plommonagröd, plommonkräm
 En fröjd för båda smaklökar och ögon. Bånn Appetittut!

No comments: