Sunday, September 27, 2015

Senaste nytt från TT...

Rapporterna från Norrland avbryts tillfälligt för ett rykande färskt telegram från TT.

"Även Blekinge kustbana mellan Kristianstad och Hässleholm har drabbats av tågstopp efter ett växelfel i Vinslöv..."

Detta låter mycket märkligt i mina Blekingska öron. Varken Kristianstad, Vinslöv eller Hässleholm ligger i Blekinge. Eller vid någon kust. Även om man måste åka den vägen om man ska tåget till Blekinge.

En googling bekräftar. Blekinge kustbana är järnvägen genom Blekinge, från Kristianstad, via Bromölla. Det vill säga den bana jag brukar åka hem från mina skånska resor. Och där jag brukar fastna i Bromölla, precis på gränsen till Blekinge. Om jag inte fastnat redan i Eslöv. Eller Kristianstad. Du som brukar läsa den här bloggen vet precis vad jag menar. Järnvägen mellan Kristianstad och Helsingborg, via Hässleholm (där man korsar södra stambanan) och Vinslöv kallas Skånebanan.

Enkel sammanfattning.
Öster om Kristianstad: Blekinge kustbana.
Väster om Kristianstad: Skånebanan.

Och Vinslöv och Hässleholm ligger förvisso väster om Kristianstad...

Ja, jag vet att jag är en besserwisser ibland. Men jag kan inte låta bli...

No comments: