Wednesday, September 2, 2015

Den mäktiga Kalixälven...

Kommer du ihåg Kalix älv? Den som jag åkte över på vägen till Gällivare.
Nu var jag i andra änden. Och det krävdes en större bro...


Kalixälven
För älven har vid det här laget vuxit sig riktigt stor och bred. Nej, det är ingen stackars nödställd som står där mitt ute på isen. Det är bara Kalix motsvarighet till ankracet...

Lions Kalix
Det är inte så konstigt som det låter. I Olofström anordnar Lions ankrace varje år i samband med Holje Marknad. Också känt som Holjeflytet. Man kan hyra varsin plastanka, som sedan slängs i ån, och de ankor som först hinner fram till marknaden vinner fina priser. I Kalix har Lions satt ut en båt på isen. Sedan får Kalixborna betala för att få slå vad om när isen smälter och båten flyter iväg. Den som kommer närmast vinner. Pris till vinnarna och överskottet till välgörenhet i båda fallen...

Båten stod fortfarande kvar när jag åkte tillbaka på kvällen. Men fyra dagar senare när jag passerade nästa gång var både is och båt försvunna...

No comments: