Wednesday, August 12, 2015

Senvinterkväll i Pajala...

Pajala
Pajala! Vid Torne älv. Strax innan älven blir
gräns mellan Sverige och Finland.

Pajala, Handelsbanken
18 mil sydost om Kiruna bilvägen.
Finland är bara någon mil bort.

Coop Konsum Pajala
Här talas Meänkieli. Också kallat Tornedalsfinska.
Svenska går också bra...

Pajala kommunhus
2000 invånare i tätorten. Knappt 6500 i kommunen
som till ytan är något mindre än Medelpad. Eller ungefär
som Blekinge och Halland tillsammans...

Frasses Pajala

Johanssons VVS Pajala

Pajala

Kunskapssmedja Högskola Pajala

Pajala Prästgård
Laestadiuspörtet stod det på en skylt som pekade ner längs
denna björkallé. Mer om det senare...

Pajala kyrka
Pajala kyrka, invigd 1797 på annan plats. Invigd på
denna plats 1871 i nuvarande form och på nuvarande plats.
Även detta kommer att få sin förklaring inom kort...

Pajala
Pajala är inte så stort, men mycket långsmalt. Vilket
jag inte insåg när jag bokade en stuga på campingen
i utkanten av samhället. Promenaden tog en stund,
men vädret var strålande...
Pajala
Plötsligt tog vägen slut. Ett T-kors. Kiruna till höger.
Finland till vänster. Kiruna har jag redan varit i.
Jag gick till vänster...

Pajala bro Torne älv
Fast jag skulle ju inte till Finland heller.
Jag stod strax vid en vacker bro,
men någon camping syntes inte till...

No comments: