Thursday, August 27, 2015

Norrländska gynekologer på Skateboard!

Mottog för någon timme sedan ett mail från lasarettet i Umeå. Från kvinnokliniken närmare bestämt. Vid första anblicken kunde man i alla fall tro att så var fallet. Mailadressen som avsänt mailet var nämligen som följer:

kvinnoklinik.umea.gynopregistret@skatezone.nl

Låt oss analysera denna adress:

Kvinnoklinik.
 
OK, det är från en gynekolog. Kanske inte så aktuellt för mig, men det låter seriöst i alla fall. Man vaknar till lite.

Umea. 

Det vill säga Umeå. Där har jag varit. Norrlands Borås. Fina minnen.

Gynopregistret

Vet inte riktigt vad det innebär, och varför de skulle maila mig. Men ändå. Register är ju alltid seriöst. I synnerhet inom sjukvården. Fortfarande väldigt övertygande. Tills man passerar @-et:

Skatezone.nl

Det låter som en holländsk försäljare av skateboards och tillbehör. Vilket är precis vad det är också.

Varför skulle Umeå lasarett dela mailsystem med en holländsk skateboardbutik? (Extrema besparingar i vården?)

Varje vecka läser man i tidningarnas nätupplagor om folk som låtit sig luras av bluffmail. Varje dag får man en hög liknande mail själv. De flesta går lätt att genomskåda. Oftast genom ämnet ("Okänd person i afrika har testamenterat 15 miljoner till dig...") eller stavningen. Ibland kan de se ganska äkta ut. Men oftast lika lätta att genomskåda.  Bara man läser vem som egentligen är avsändare. Inte vem som PÅSTÅR sig vara avsändare, utan vilken adress mailet EGENTLIGEN är skickat från...

Om du får ett mail från, låt oss säga:

POLISEN@hotmail.com

Så är det fullkomligt oväsentligt om mailet är fullt av polislogor och underskrivet av kommissarie Knoll von Thott af Halmstad på Rikskriminalen. Eller något sådant. Bara titta på adressen. Hotmail? Världens största gratistjänst. Vem som helst kan registrera en adress där. Att svenska polisen skulle använda en sådan adress är helt osannolikt. Med 100% säkerhet en bluff. Som att få bilen lappad med en "Parkeringsanärkning".Som sagt. Fokusera på vad som kommer efter @-et. Om du skulle få ett mail från adressen:

calle.tjabo.kungen.carlgustaf.hovet.slottet.stockholm@suneselektriska.se


så blir det inte mer äkta, oavsett hur många kungligheter som befinner sig före @ om det inte finns något blått blod efter...

Ibland är mailadresserna kapade. Inte sällan från någon som bluffaren tidigare har varit i kontakt med. Om en advokat i Nigeria erbjuder dig tio miljoner men skickar från adressen:

ullabritt@daghemmetmyran.se

Ja, du förstår nog vad jag menar. Apropå att bluffare återanvänder namn. Ibland kan det bli oväntat kul. Du minns väl mitt inlägg med "rysk-amerikanen Hugo Sandberg-Karlsson".

Sedan finns det förstås de väldigt seriösa bluffarna också. Jag fick till exempel för något år sedan ett mail från en gammal studiekamrat. Vi hade inte haft så mycket kontakt efter studierna, så jag blev lite förvånad. Än mer när det visade sig att hon, om jag inte minns fel, befann sig i utlandet och hade blivit bestulen på handväska, mobil och identitetshandlingar. Nu behövde hon ett litet lån för att kunna ta sig hem igen. Ja, du förstår principen. Det lät hyfsat seriöst, även om jag får säga att det var ganska osannolikt att just den här damen skulle vända sig till mig i första hand för att få ett lån. Så nära bekanta var vi inte. Men så studerade jag mailet närmare. Vi kan säga att hon hette Lena Svensson. Med mailadressen:

lena.svensson@google.com

Och denna adress var angiven som avsändare. Men när man skulle svara på mailet, var det så fiffigt att svaret gick till en annan adress. Snarlik. Men inte samma...

len.asvensson@google.com

Det vill säga. Någon hade tagit reda på vår bekantskap. Kanske via facebook. Kanske på något annat vis. Sedan hade personen registrerat en snarlik adress. Hur man anger en adress som avsändare på mailet, men att svaren ska gå till en annan, är jag lite osäker på, men IT-kunniga jag har varit i kontakt med påstår att det inte är så svårt att fixa. Så kom ihåg. Nästa gång du svarar på ett märkligt mail från en bekant, se efter vem mailet egentligen går till...

Gemensamt för alla dess exempel är alltså: Det är oväsentligt vem avsändaren PÅSTÅR sig vara. Det viktiga är istället vem avsändaren verkligen ÄR.

För övrigt mailade jag till Lena Svensson och påtalade vad som hänt. På hennes riktiga adress. Skrev att någon försökte lura till sig pengar i hennes namn. Men hon svarade aldrig. Har vid närmare eftertanke inte sett till henne sedan dess. Kanske hon verkligen satt fast i utlandet. Kanske hon sitter där fortfarande. Man vet aldrig säkert...

Och vad ville de skateboardåkande gynekologerna från Norrlands Borås egentligen? Jo. Rubriken var "Be the ladies' best lover." Och mailet bestod av en länk till någon sida där det försåldes billiga piller. Det kunde alltså snabbt förpassas till den mapp som jag brukar kalla "Förstoring och förlängning."

No comments: