Tuesday, June 30, 2015

Var bor tomten?

...är en fråga många barn (och vuxna) har ställt sig.
I amerikanska filmer påstås det att han bor på Nordpolen.
Finnarna tror att han bor i Rovaniemi.
Dalmasarna att han bor i Mora.

Fel fel fel! som Brasse Brännström skulle ha sagt.

Naturligtvis bor tomten i Lappland. Det vet jag.
Och du också nu.
Mer exakt än så vill jag inte vara, av orsaker som framgår
senare i detta inlägg...

Det var en ren tillfällighet att jag sprang på hans hus. Och jag
hade så när missat det. Det var mycket mindre än på film...

tomtens stuga

Men att det var tomtens stuga, det gick inte att ta miste på.
Du ser väl den röda skylten!

var bor tomten?
Observera också den krossade rutan i dörren.
Förmodligen några inte så snälla små barn
som inte fick det där tv-spelet de önskade sig...
Det är därför Tomten sprider ut falska rykten om sin adress.
Annars hade ju varenda unge åkte dit och klagat.

Tomten själv syntes inte till. Förmodligen höll han sig undan
i väntan på att ligisterna skulle lugna ner sig och åka hem.
Eller hade han helt enkelt bara semester.

Om jag blev ledsen att jag inte fick träffa tomten? Nejdå.
Vi har träffats förut. I Göteborg för ett somrar sedan
utanför min bostad. Det var varmt. Han gick klädd i byxor,
hängslen och solglasögon. Inget mer.

Jo, det stora vita skägget, naturligtvis.
Annars hade jag ju inte känt igen honom.
Han var förmodligen och hälsade på någon bekant.
Möjligen påskharen. Han lär bo i trakten.
Jag sa hej till tomten och han hälsade vänligt tillbaka...

Den där typen i stor röd rock och matchande mössa
som kom på besök på dagis julfest en gång
när jag var fyra-fem år däremot. Han var en bedragare. 
Det insåg jag redan då...Han hade ju mask!

No comments: