Thursday, June 18, 2015

Tankar och frågor om Statsarvodesnämnden...

Regeringen får löneförhöjning rapporterades nyss på radion. Det väcker naturligtvis de vanliga frågorna. För det första:

1: Har de gjort sig förtjänta av det?

Om detta finns naturligtvis många olika åsikter. Själv misstänker jag att det är ganska oväsentligt. Alla ministrar kan ju inte ha skött sig lika utmärkt. Det går bara inte. Trots det får alla löneförhöjning. Lika mycket. Utom statsministern som får lite mer. Alltså är inte löneförhöjningen prestationsbaserad.

Den andra frågan har diskuterats länge:

2: Vem är det egentligen som bestämmer regeringens löner?

Vissa hävdar att de bestämmer dem själva. Men det skulle ju vara oseriöst. Nej, enligt radioreportaget är det Statsarvodesnämnden som bestämt löneförhöjningen. Det låter seriöst. Nästan som ett statligt verk. Stabilt. Opartiskt. Men jag började fundera. En tredje fråga tog form i mitt huvud:

3: Vad är egentligen Statsarvodesnämnden?

Så jag googlade...

Jag fick massor av träffar. 284 för att vara exakt. Jag har inte läst alla, bara de tre första sidorna med träffar. Det väsentligaste brukar finnas där. Och jag kan snabbt konstatera att det endast är artiklar om regeringens löneförhöjningar och fallskärmar och liknande. Typ en artikel per år om ministrarnas löneförhöjningar. Och en artikel efter varje val om före detta ministrars avgångsvederlag efter att de oväntat(?) blivit arbetslösa. Nämnden nämns aldrig i något annat sammanhang.

Vad kan vi konstatera av detta? Jo, att Statsarvodesnämnden förmodligen inte finns på riktigt. Hade den funnits, hade det funnits en officiell sida någonstans med information om nämnden. Förmodligen är den bara ett begrepp man tar till för att skylla sina omotiverat stora löneförmåner på någon annan. Statsarvodesnämnden låter så byråkratiskt att ingen skulle få för sig att ifrågasätta om den finns. Själva ordet är så långt och så tråkigt att 98% av svenska folket hinner somna innan de hunnit skriva det i sökrutan. 19 bokstäver. Finns det överhuvudtaget så långa ord?

Det andra alternativet är förstås att den visst finns. På riktigt. Man vill bara inte att någon ska veta något om den. Därför finns ingen information tillgänglig. Ingen får veta vem som sätter ministrarnas löner.

Men ett namn dyker upp när jag läser igenom artiklarna. En dam, som anges som "Sekreterare i statsarvodesnämnden." Jag googlar hennes namn. Resultaten är något förvånande. Den person jag får fram är systemtekniker i en av Olofströms grannkommuner. Och fotbollsspelare i en klubb i en mycket liten by i samma kommun.

Om det verkligen skulle vara så att regeringens löner sattes av systemtekniker och gärdsgårsseriefotbollsspelare runt om i landet, det vill säga helt vanliga svenskar, skulle jag bli mycket imponerad.

Men jag tvivlar...

Efter att ha skrivit färdigt det här inlägget går jag in på SR:s hemsida för att för säkerhets skull lyssna på inslaget en gång till. Det visar sig att jag har hört fel. De säger inte Statsarvodesnämnden. Utan StatsRÅDsarvodesnämnden. Ett ÄNNU längre ord. Tre bokstäver till. Jag får trösta mig med att 284 googleträffar också har hört fel genom åren.

Statsrådsarvodesnämnden HAR en informationssida. De finns på riktigt. En googling på nämnden visar att den består av:

En före detta kanslichef.
En före detta hovrättspresident.
En före detta riksdagsdirektör
samt ett hovrättsråd. 


Jag kan inte låta bli att fundera på om ministerlönerna hade legat närmare Sveriges genomsnittslöner om de hade bestämts av systemtekniker och gärdsgårdsseriefotbollsspelare istället för av chefer, presidenter och direktörer...

Och jag funderar på hur skillnader i lön mellan den som bestämmer och de som bestäms över påverkar bestämmandet...

No comments: