Thursday, June 25, 2015

Svappavaara - In i och ut ur malpåsen...

Svappavaara
Svappavaara. En liten by längs vägen mellan Kiruna
och Gällivare. Namnet var svagt bekant för mig men inte
mer före min Norrländska resa...

Att Vaara betyder berg minns du från mina inlägg
med Kirunavaara och Luossavaara. Svappa betyder björkticka.
En svamp som växer på björkar.
Svappavaara, gruvkyrkogård, kyrkogård, minnessten
Folk födda före 1970 minns Svappavaara och dess gruva.
Redan på 1600-talet bröts här koppar.
Gruvan "lades i malpåse" 1983.
Det har vi hört om förut. Företag lägger ner.
"Det är bara tillfälligt. Vi kanske startar igen senare."
Sedan brukar det inte hända så mycket mer..

Svappavaara, gruva, Svappavaaragruvan, koppar, koppargruva, gruvberget, LKAB

Svappavaara, gruva, Svappavaaragruvan, koppar, koppargruva, gruvberget, LKAB

Men 2010 började man på nytt igen i Svappavaara.
Med nya metoder i en gammal gruva.

Svappavaara

Svappavaara
Under min resas första vecka åkte jag
ofta genom Svappavaara.

Svappavaara, affär, coop, konsum
Bussen brukade stanna utanför affären.

gammal buss
Genom fönstret såg jag en sömnig by..

Svappavaara
...som påminde mig om min mormors hemby Nämpnäs,
på andra sidan Östersjön.

Svappavaara, hembygdsgården, staty
En kväll tog jag chansen...

svappavaara, busshållplats, norrbottens länstrafik, lappland, hållplats, busskur
...och hoppade av.
Svappavaara, Qstar, bensinmack, mack, macken, tapp, tappen, pizzeria
 Jag såg nu nu en helt annan by. Med detaljer jag
inte kunnat uppfatta från bussen. Det är ofta så.
Som att bensinmacken även är en Pizzeria.

Svappavaara, hyreshus, Solbacken
Och jag hittade ett helt område med igenspikade hyreshus.
Bostadsbristens Sverige är fullt av sådana.
Märkligt men sant.

Svappavaara, Ormen Långe, Ralph Erskine
Uppe vid skolan låg en byggnad som inte riktigt passade in.
Ralph Erskine, han med höghusen i Kiruna har varit
här också. Men här byggde han på längden. "Ormen Långe"
kallades huset. Efter det gamla vikingaskeppet.

Svappavaara, Ormen Långe, Ralph Erskine
Ursprungligen var huset dubbelt så långt. Men när gruvan
lades i malpåse flyttade folk. Halva huset lades också i
malpåse. Och for så illa att man var tvungen att riva det.
Ormen Långe blev Ormen Korte...

Svappavaara, Solbacken
De andra hyreshusen vi nyss såg har en
liknande historia. "Solbacken" som de kallas stod och förföll.
2003 ville kommunen riva dem. En utflyttad Svappavaarabo
la ett anbud på 100 kr och fick köpa dem. 
Sedan gick hen i konkurs...

Svappavaara
Nu kan det låta som att det går dåligt för Svappavaara.

Svappavaara, kyrka
  Pendlingstiden till Kiruna respektive
Gällivare/Malmberget är en knapp timme åt vardera hållet.

Svappavaara, skola
Svappavaara, bruksvallen, idrottsplats, fotbollsplan
Svappavaara har affär, skola, kyrka,
idrottshall, idrottsplats, bensinmack och pizzeria.

Svappavaara
Rad efter rad av välskötta hus. Gruvbyn har blivit ett
prydligt villasamhälle.

Svappavaara hus
Svappavaara har haft 1000 invånare. Just nu har de 400.
Allt talar för att de kommer att växa igen...

No comments: