Monday, June 22, 2015

På spaning efter det bibliotek som...

Efter att ha beskådat Malmbergets inlåsta sevärdheter och besökt det stängda (eller i alla fall oöppna) gruvmuseet och den nedlagda loppisen, gav jag mig ut på jakt efter ortens bibliotek. Det var i alla fall inte nedlagt. Jag såg ett färskt anslag om det på Gällivares bibliotek dagen innan. Biblioteket fanns. Frågar var bara var...

Jag begav mig tillbaka till kartan uppe vid bussterminalen. Den där målade, som du kanske minns...

Malmberget

Jag fann det snabbt. BIBLIOTEK stod det med stora bokstäver på Folkets Hus-byggnaden på kartan. Den som kallas Nordan, som du kanske minns.

Folkets Hus, Malmberget

Jag gick dit. Bara rakt över gatan. Som du kanske minns. Samtidigt som jag korsade gatan stannade en buss utanför Nordan och ett trettiotal mellanstadiebarn vällde in genom dörrarna samtidigt som jag. Inne i huset stod en man med en pärm. Han hälsade vänligt på mig och frågade:

-Är det XXX-skolan som kommer här?

Jag svarade lika vänligt att jag inte hade en aning. För även om jag och alla barnen anlände samtidigt hade vi ingenting alls med varandra att göra. Jag var bara på väg till biblioteket, sa jag.

-Biblioteket?
-Ja. Det ligger väl här någonstans?
-Nej. Inte här inne. Det ligger på baksidan.
-Baksidan av huset? Samma kvarter?
-Ja. Bara runt hörnet.


Jag tackade så mycket för hjälpen och lämnade mannen och hans pärm. Sedan gick jag runt hörnet.

Lapplands lärcentra

På baksidan av kvarteret fanns två dörrar. På den första stod det "Lapplands Lärcentra." Jag tittade in genom fönstret. Det var inget bibliotek. Så jag gick vidare.

IF Metall

På den andra dörren stod det "IF Metall". Som i fackföreningen. Den känner jag naturligtvis till. Jag är uppvuxen i Olofström. Där är alla med i IF Metall. Därmed inte sagt att alla i IF Metall är från Olofström. Men nästan. Förre ordföranden i IF Metall heter Stefan Löfven. Ja, just det. Han som är statsminister nu. Han är inte från Olofström. Men hans företrädare var det...

IF Metall är ju inte heller något bibliotek. Men för säkerhets skull öppnade jag dörren och gick in. Där satt en gubbe och drack kaffe. Han blängde så surt på mig att jag skyndade mig ut igen. Men jag hann se att inte heller det var något bibliotek. Sedan fanns det inte fler dörrar... Mycket märkligt. Pärmmannen sa ju "på baksidan".

Någon timme senare gick jag förbi en skola. Där stod en skylt.

bibliotek

Och jag funderade. Kunde det här vara Malmbergets bibliotek? Eller var det bara ett skolbibliotek? Ibland är det ju samma sak. Åtminstone på mindre orter. Jag gick in och kollade.

Visst var det Malmbergets bibliotek. Den vänliga damen vid utlåningsdisken bekräftade det.

-Ni är inte lätta att hitta, sa jag.

Hon sa att det fanns en skylt någonstans. Inte vid huvudgatan, men vid parkeringen. Jag påtalade att de enligt kartan vid bussterminalen skulle finnas i Folkets Hus. I Nordan.

-Ja, det stämmer. Där låg vi tidigare. Men sedan flyttade vi hit.

Malmbergets bibliotek

Jag frågade när de flyttade. Var det nyligen? Hon svarade. Jag skrev inte ner svaret, och den dryga månad som har passerat sedan dess har jag gått och funderat på om jag verkligen hörde rätt. Eller om jag kanske har drömt. Efter att ha googlat på ämnet inser jag att jag inte alls hörde fel. Hon svarade nämligen:

-Nej. Inte direkt. Det var någon gång omkring år 2000...

No comments: