Tuesday, March 31, 2015

Jönköping Antiqua et Hodierna (del 2)

Jönköping C, central, centralstation, Jönköpings, järnvägsstation, tågstation
Jönköpings något anonyma stationshus från 1984. Ersatte
en mer klassisk föregångare från 1864. Härifrån leder en
gång över gatan till...

Juneporten
...Juneporten. Ett inbyggt torg som tidigare kallades
Djurläkartorget. Är för Jönköpings lokaltrafik vad
Drottningtorget är i Göteborg, Vasaplan i Umeå eller Gröna
Torget i Jämshög. En knutpunkt för kollektivtrafiken.

Jönköping
Trots att man av mitt föregående inlägg kan tro motsatsen,
är Jönköping en mycket modern stad. Jag fick leta länge
för att hitta de äldre byggnaderna. Ett par gömde
sig bakom dessa bastanta moderniteter.

Jönköpingmunksjöbron
Sjönära är bara förnamnet. Om det är något folk vet om
Jönköping är det att stan ligger vid Vättern. Men det är bara
en tredjedel av sanningen. Mitt inne i stan finns två sjöar till.
Munksjön och Rocksjön. Munksjöbron invigdes 2006

munksjö bruk, pappersbruk, munksjön, jönköping
Munksjön är kanske mest känd för Munksjö bruk. Ett aktivt
pappersbruk som också ligger i princip mitt inne i stan.

jönköpingHögskolan i Jönköping
Vid Munksjön ligger också Jönköpings Högskola, som
egentligen är fyra stycken: Hälsohögskolan,
Handelshögskolan, Tekniska Högskolan och Högskolan
för lärande och kommunikation...

Tekniska Högskolan, Jönköping, Teknisk Högskola, JönköpingsJönköping
Modern arkitektur. Den här kåken fanns inte sist jag var
i Jönköping, vilket bara är ett par år sedan.

Jönköpings museum, länsmuseet, Jönköping, läns, museet

A6, regemente, regementet, artilleriregemente, artilleriregementet, Jönköping, Smålands artilleriregemente
Återanvändning. Vid Rocksjön, och tvärs över vägen mot
Huskvarna, finner vi A6. Ett före detta artilleriregemente...
A6 center, Jönköping

Ryhov
Strax söder därom finner vi även stadens sjukhus: Ryhov.

Råslätt
Jönköpings svar på Bergsjön heter Råslätt, och syns från stora
vägen söderifrån. När jag var liten trodde jag att dessa
hus var Borås. Numera vet jag att så inte är fallet...

Den här typen av hus, snarlika de på Siriusgatan i Göteborg,
brukar ibland lite elakt kallas DDR-arkitektur. Oftast av folk
som aldrig varit i DDR. I fallet Råslätt handlar det
snarare om Stalinarkitektur.

Området ritades nämligen av Stalin.

Arkitekten Lars Stalin (1924-1993)
för att vara exakt...
Kinnarps arena, HV71, HV, Jönköping
 I Jönköping är man lite mer blågula än de flesta andra
svenskar. Stadens hockeylag, HV71, har blått och gult som
officiella färger. HV spelar på Kinnarps Arena,
nära mässområdet Elmia.

H:et i HV står för Huskvarna, och som du förmodligen vet
är Huskvarna och Jönköping numera sammanvuxna. Under
mitt besök hann jag även med att nosa på Huskvarna, men
bara i förbifarten. Den staden förtjänar en egen dag, och ett
eget inlägg. Men det får vänta till nästa småländska resa...

No comments: