Friday, January 2, 2015

Nyårskrönika och julsammanfattning...

skånsk vinter, jul, olofström, julgran
Skånsk vinter (och buss) i Blekinge
Foto Anders N

Julen är slut för i år. Den tillbringades som vanligt på sydligare breddgrader, närmare bestämt hemma i Olofström. Julen var mestadels skånsk, med senapssås och skånsk vinter utanför fönstret. Ungefär som vanligt, med andra ord. Det som skiljer den från tidigare jular, förutom den förrymda postlådan, var framförallt två saker: För det första att jag för första gången skickade julhälsning via MMS. Det var faktiskt första gången jag skickade MMS överhuvudtaget. Eller försökte i alla fall. Jag är lite osäker på om det kom fram. Det är svårt med den nya tekniken. Som du kanske förstår har jag blivit med Smartphone. Det blev jag redan i november, men jag håller fortfarande på att försöka lära mig. Ett blogginlägg på ämnet kommer säkert att dyka upp under vintern. Allt försvåras av att Smartphoneladdaren springer och gömmer sig med jämna mellanrum. Betydligt oftare än vad Dumfånladdaren gör. Det tycks alltså vara en fråga om intelligens...

Sammanfattningsvis: Behöver man SMS:a eller ringa mig, så rekommenderar jag min gamla Dumfån. Annars kan det ta en vecka eller så innan jag upptäcker det...

Den andra ovanligheten denna jul var att jag tillbringade större delen av juldagen och ett par timmar in på annandagen med att filma rockkonsert. Jag har inte kört så mycket handkamera sedan Holje Musikklassers 10-årsjubileum 2001. Det tog en bra bit in på fjärdedag jul innan jag hade återhämtat mig. Bortsett från det och några ohyfsade, otrevliga och närgångna konsertbesökare var det en ny och trevlig erfarenhet...

Nå, nu är det hög tid för min årliga nyårskrönika. Från året som gick. Ett år då jag har försökt fokusera på kvalitet framför kvantitet. En viss tidsbrist kan också ha spelat in. Det blev alltså bara 143 inlägg jämfört med 248 året dessförinnan. Men det hände en hel del ändå...

fireworks
Foto Anders N

Vi börjar i januari. 2014 började med en avslöjande tablåändring och en underlig tid. Sedan kom Valfriheten. Det pratas mycket om valfriheten nuförtiden, men sällan om vad den kostar och om den är värd priset. Valfrihetens pris var därför ett mycket uppskattat inlägg i två delar. Läs först Del 1 med bakgrund, så kan du läsa del 2 med exakt summa sedan. För att lugna nerverna rekommenderas sedan några lugna bilder från en höstpromenad i Hyssna några månader tidigare.

I februari kastade någon tärningarna i förorten. Jag försökte uppdatera mitt antivirusprogram och upplevde en av mina musikaliska favoriter, Philip Glass, när han besökte Göteborgs filmfestival. Ja, att jag överhuvudtaget lyckades ta mig tillbaka till Göteborg förresten... Bara upp för trappan och till höger...eller?

I mars fick jag vårkänslor. Jag skådade vårtecken i buskarna, visade bilder från Vårgårda och lagade vårrulle med bröd. Jag skådade också några märkliga öppettider, fick ett nytt telefonsamtal till Linus, fotograferade Mars och lade ut mitt första blogginlägg någonsin från ett tåg. Med bilder från en båtresa i Göteborgs skärgård. Mina försök att förnya ett recept rörde upp många känslor bland bloggläsarna. Det uppskattades av undertecknad...

April gick i påskens tecken. Jag lagade mina första tio pannkakor värda namnet, Unicef gick vilse i Linus syster Lottas pannkaka och ett förlorat ägg bevarades för eftervärlden. Och så lite badkarsrally och några bilder från ett besök i Grästorp.

I maj gjorde jag min värmländska resa. Blogginläggen från månaden bestod nästan uteslutande av rapporter från denna resa. Trots detta hann jag bara med att berätta om en bråkdel av allt jag upplevde. Först åkte jag från Göteborg med ett falskskyltat tåg kallat SJ Regional (osv osv). Tågpersonalen visade sig ha väldigt dålig koll på vilka biljetter som gällde på dessa tåg. Jag hamnade så småningom i Karlstad. Jag gick på garden party hos Gustaf Fröding, som dock inte ville åka buss med mig. Jag lärde mig nyttan av att ha alla hästar hemma. Jag gick till Kanada två gånger, sprang dit en tredje och avslutade dagen med en Carbonara i Vita huset. Upptäckte hemliga busshållplatser, skymtade Lars Lerin, besökte familjen Eriksson i Rackstad, köpte en tröja i Arvika och steg av tåget i en vilda västernstad.

I juni tog jag mig ner till södra Sverige strax innan tågen stannade. På bloggen fortsatte värmlandsrapporterna. Kände fragrancen av en fuktig fransk boulevard i Karlstad. Såg det obeskrivliga Molkom. Fick ett Instagram från 1970-talet i Hagfors. Luktade mig fram till en toalett i Torsby. Träffade en hel familj med järnvägsstationer. Sedan tog jag paus i Värmlandsrapporteringen för att åka tåg i tågstrejkens Skåne.

I Juli stod tågen fortfarande stilla i Skåne, men inte på internet. Jag träffade min kärnfamilj i Helsingborg. Besökte Sjöbo marknad. Följde skyltarna på vägen hem. Promenerade från Färlöv till Karpalund. Berättade sagan om snigeln som inte kunde vänta. Såg ett garage med parkeringsförbud och spåren av en lokal regnskur. Månaden avslutades i Fjälkinge där det finns en affär som inte vet om att den finns...

Augusti började på årets upplaga av Planket i Göteborg. Jag försökte hämta ut min medicin på Apoteket, såg Thors ansikte på himlen, försökte hämta ut min medicin på Apoteket en gång till, fick vänta länge på min tur och gick på heldags promenadloppis i Utby.

September var valet det stora samtalsämnet här i landet. Av naturliga skäl. Sist jag fotograferade en sittande statsminister, dagen före valet 2006, satt han bara ett dygn till. Du kanske tror att det var en ren tillfällighet, att varken jag eller min kamera kan avgöra ett helt val. Låt mig då säga att jag även i år fotograferade en sittande statsminister. Ja, hela Alliansen faktiskt. Dagen före valet. Och du vet ju vad som hände... Tyvärr fotograferade jag även Stefan Löfven den dagen. Och orsakade förmodligen därigenom det kaos som präglat den svenska inrikespolitiken resten av året. Mitt nyårslöfte blir därför att vara betydligt försiktigare i fortsättningen när jag fotograferar politiker...

I oktober var det naturligtvis bokmässa, med tillhörande traditionsenligt kändistest. Därefter inte mindre än två olika fotoklubbsutflykter, samma helg. Till Borås med Göteborgs fotoklubb och till Äskhults by med Bergsjöns. Och så fick jag ett telefonsamtal till Linus farbror Lasse i Arninge.

I november fick jag ett mail från någon som trodde att jag inte var död. Jag mindes sommarens tågincident vid Fjälkinge. Såg in i mitt privata mörker. Åt trattkantareller från mitt hemliga svampställe. Tog farväl av en gammal trotjänare. Beskrev mitt oönskade kontrollbehov. Gick på årets Hasselbladsprisceremoni. Gratulerade Berlinmuren på 25-årsdagen. Blev förbannad på några telefonabonnemangsförsäljare. Presenterade toaletter jag mött. Gick på Bibliote. Mindes den perfekta
abonnemangsförsäljaren och visade en bild från Bergsjöns Centrum. Förlåt...Färgsjöns Centrum, menar jag förstås...

I december förstod jag vilka telefonabonnemangsförsäljarna egentligen var. Såg på TV-våld. Återvände i minnet till Värmland där jag gick vilse i Bäverland. Besökte Trafikens dag i Säffle. Såg en präst rycka ut. Funderade över konsten att hantera hög belastning. Besökte en historisk plats där någon bott. Åt Pås(sopps)carbonara. Såg en Skylift. Vikarierade för jultomten. Som julmat lagade jag hemlagad burksoppa till mina bloggläsare. På julafton spred jag lite musikalisk julstämning från 2003. Skänkte en tanke till alla ensamma julfirare och avslutade året med att berätta julsagan om Postlådan som tog jullov.

Som du märker så var bloggåret lite tunt i början, men tog sig mot slutet. Naturligtvis hände det mig mycket mer än det som jag hann med att lägga ut på bloggen. Jag har fortfarande några Värmlandsminnen att bjuda på och massor av västsvenska och skånska resor. Med tillhörande tågstrul. Jag har också nosat på Bohuslän, Dalsland, Halland och till och med lite på Närke. Så även om det inte skulle hända någonting alls under 2015, har jag bilder och berättelser så det räcker och blir över. Fortsätt läsa, och ha ett riktigt Gott Nytt År!

fyrverkerier

Foto Anders N

No comments: