Thursday, January 15, 2015

Den tredje stormen...

...viner utanför fönstret. Först i morgon vet vi hur den slutar. Blir det tredje gången gillt? För någon vecka sedan var det Egon. Ett i mina öron respektingivande namn. Han gick hårt åt Göteborg. Blekinge klarade sig bättre. Själv befann jag mig på Folkets Hus och dokumenterade nyårsrevy. Där inne var det lugnt. Den nuvarande, tredje, stormen har inget namn. Vad jag vet. Årets första storm hette Svea. Vid nyår. Den lyckades sätta Olofström på kartan. Visst hade jag sett en stor trädgren hoppa ner från trädet och därefter krypande längs asfalten korsa gatan där jag precis gått. Och grannens postlåda vred sig 45 grader framför mina ögon...

Trots detta hade jag svårt att tro min moder när hon ringde några minuter senare och berättade att hon och hennes cykel blev försenade. De hade stoppats av räddningstjänsten vid Olofströms sydöstra infart. Ett vindkraftverk hade fått spel. Stod och skenade. Kunde gå sönder och sprida flygande delar långt ut på vägen. Trafikanterna tvingades att ta en stor omväg. Jag trodde först att hon hade hört fel. Då kom det på radion. Inte bara Radio Blekinge, utan riksnyheterna också! Och på TV på kvällen. Jag visste inte ens att det fanns ett vindkraftverk inne i Olofström?

vindkraftverk, olofström, skenade i stormen Egon

Jag var naturligtvis tvungen att kolla upp saken. Det visade sig att vindkraftverket, som måste vara tämligen nytt, ligger bakom Olofströms kraft. Vid Agrasjö industriområde, precis i samhällets utkanter. Det är inte så stort, men propellern är fullt tillräckligt stor för att man inte vill ha den i skallen om den skulle lossna. Lyckligtvis fick de stopp på det i tid...

No comments: