Thursday, November 6, 2014

En gammal trotjänares farväl...

Kommer du ihåg att bostadsbolaget ville sno min TV? Ja, alltså inte den faktiska TV:n, den var bara en gammal tjockTV och följaktligen helt värdelös på andrahandsmarknaden, men mina TV-kanaler. 16 styck prima analoga kanaler hade jag. Jag kanske inte tittade på riktigt alla, men de var mina, de var fina och jag trivdes med dem.

Men så en dag tyckte bostadsbolaget att jag inte behövde dem längre. Visserligen betalade jag en del av min hyra till bostadsbolaget för att få ha kanalerna, men de pengarna kunde de ju använda till något roligare än att låta mig se på TV. Om du inte känner till historien rekommenderar jag mina äldre inlägg "Valfrihetens pris del 1" och "del 2". Sedan förstår du vad jag menar.

Hur gick det sedan då? Jo, efter att förhandlingarna mellan bostadsbolag och hyresgästförening strandat kontaktades högre makt. Post och Telestyrelsen ställde sig på hyresgästernas sida. Bostadsbolaget var fortfarande inte övertygade. Hyresgästföreningen förde upp ärendet till högre instans, HMK - Hyresmarknadskommittén i Stockholm. HMK ville inte ta i ärendet. Jag vill minnas att formuleringen som återgavs i Hem&Hyra var att "HMK är framförallt ett tvisteorgan för att lösa de årliga hyresförhandlingarna. Det här ärendet är mycket ovanligt..." Är det inte just därför man behöver ett tvisteorgan?

Egentligen är det inte så komplicerat. De allmännyttiga bostadsbolagen i Göteborg har gått samman och skapat ett gemensamt bolag "Framtidens Bredband". Detta bredband dras in till alla hyresgäster. Nästan alla hyresgäster i alla fall. Sedan kan man höja hyran. Oavsett om hyresgästen har fått bredbandet eller inte. Om det är något som hyresvärdar älskar så är det ju att höja hyran. Allmännyttan ägs av kommunen, av folket själva, och borde därför vara mindre intresserade än privata hyresvärdar av att höja folkets hyror. Men nog tusan gör de det ändå. Så fort de får chansen...

Motiveringen till hyreshöjningen är att standarden höjs, och valfriheten ökar. Valfrihet, som du läste i mitt tidigare inlägg, kostar pengar. Vare sig man vill ha den eller inte. Ja, vare sig man ens HAR den faktiska valfriheten eller inte. Till och med möjlighet kostar pengar. Och möjligheten är till och med mer abstrakt än valfriheten. Jag fick hyreshöjning långt innan jag fick bredband. För mina grannar hade fått bredband, och därmed hade jag fått MÖJLIGHETEN att få bredbandet och därmed den där tillhörande valfriheten.

Vad som gick fel i det här fallet var att en stor del av hyresgästerna ville utnyttja sin dyrt betalade valfrihet (55 kr i månaden och förlust av alla TV-kanaler) till att fortsätta ha det som man hade det innan bostadsbolaget tvingade på en valfriheten. Men det valet fanns inte. Så valfriheten var inte så mycket till valfrihet egentligen...

Sedan låtsades hyresvärdarna inte förstå att det fanns ett ekonomiskt värde i de TV-kanaler man stal från sina hyresgäster. I ett pressmeddelande kallar en chefstomte på Framtidens Bredband kostnaden för de slopade kanalerna för "marginell" men säger samtidigt att en hyressänkning motsvarande kostnaden för ett nytt digitalTV-abonnemang skulle påverka företagets ekonomi till den grad att man inte skulle kunna underhålla sina fastigheter längre. Då förstår han ju att det kostar en massa pengar att byta. Och om inte bostadsbolaget har råd att betala för det nya TV-systemet, varför skulle då vi hyresgäster ha det? Men det är klart, att kräva att någon annan ska byta upp sig till ett dyrare system är inte så svårt. När man inte själv behöver betala. Det är lättare att betala med någon annans pengar än sina egna. Och i det här fallet måste det vara extra lätt, eftersom man inte bara tvingar den andre att byta upp sig till en dyrare produkt, man tänker fortsätta avkräva samma person betalningen för den äldre och billigare tjänsten, även om man slutat leverera tjänsten...

Och om nu kostnaden för det gamla systemet bara är "marginell", varför inte låta det vara kvar då? Vi betalar ju redan för det. För jag tror fortfarande inte på det där mailet jag fick där ni påstod att GåBort betalade mig 25 kr för att jag tittade på deras analoga TV. En känd tidning på den röda kanten har försökt få ut den faktiska uppgiften på hur stor den "marginella" avgiften är. Svaret blev att det är "konfidentiellt". Eller hemligt, på vanlig svenska. Trots att bostadsbolaget är ett kommunalt bolag och borde omfattas av offentlighetsprincipen...

Till slut fick bostadsbolagen trots allt ge sig. Avtalet som slöts mellan hyresgästföreningen och bostadsbolagen var att hyresgästerna skulle få en subventionerad digitalbox med 10 kanaler. Subventionerad betyder i det här fallet att bostadsbolaget betalar boxen och hela månadsavgiften. Förutsatt att månadskostnaden är max 50 kr. Och här kommer en märklig sak. För så billiga månadskostnader finns inte. I alla fall inte för 10 kanaler. När GåBort ringde mig för att lura på mig DigitalTV, och jag frågade efter deras billigaste, då kostade det 150 kr i månaden. När Comhem...förlåt GåBort ringde mig igen, nu efter beslutet om subventionering så erbjöd de mig "Gratis DigitalTV, ditt bostadsbolag betalar". Och eftersom bostadsbolaget bara betalar max 50 kr i månadskostnad så måste det nu plötsligt ha ett DigitalTV-paket som bara kostar 50 kr i månaden. Men jag kan inte hitta det på deras hemsida. Det är märkligt det där...

För några veckor sedan, ett halvår efter det ursprungliga datumet, kapades de analoga kanalerna här i mitt hus för evigt. GåBort visste naturligtvis precis när det skedde, eftersom det var de som kapade, och hade laddat upp med försäljare nere i centrumbyggnaden. Det gick knappt att ta sig in till ICA utan att anfallas av en nisse som ville dela ut "Gratis DigitalTV" till alla som så önskade. Och om man inte hittade ner till ICA kom det lappar i mitt med en tydlig "Ingen reklam-tack"-märkta brevinkast att jag var välkommen ner på parkeringen en mörk kväll för att få en gratis TV-box. Fast i det finstilta framgick det att detta bara gällde för de som inte redan hade en dylik. Som jag. Det kanske var tur. Jag brukar inte vilja införskaffa mina elektronikvaror från bakluckor på bilar på mörka parkeringar...

Som sagt, kabeln klipptes. Jag hade kopplat in mitt nya bredbandsmodem i Framtidens Bredbands blinkande väggfasta låda några dagar tidigare. Det fungerade bra. TV-boxen var lite värre. Sladdarna som medföljde räckte inte mellan modemet och TV:n. Min gamla antennsladd passade inte i boxen. Jag var utan TV ett tag. Det gick förvånansvärt bra ändå. Jag tittade på några av alla de filmer jag spelat in på min inspelningsbara DVD och inte hunnit se. Det allra sista analoga TV program jag spelade in var förresten en sminkkurs som jag råkade rakt in i en lördagsmorgon när jag slog på TV:n till frukost. Smink är vanligtvis inte min grej, jag har inte haft smink på allmän plats sedan tvåan på gymnasiet...men den här sminkkursen hade något alldeles extra. Eller kanske jag ska säga någon.

Ja, hursomhelst. När det till slut blev dags att koppla in den nya boxen, med en ny lång sladd, passade jag även på att uppdatera TV:n. Den gamle trotjänaren, införskaffad till flytten till Gamleby 2004, gav sig av på sin sista resa ner mot soprummet med min bokvagn som rullator.

TV ut, TV out, tjockTV, tjock TV, tjock-TV, analog, kasta ut TV:n

På den gamle tjockisens plats återfinns nu en enkel men modern och betydligt slankare kusin. Det tog ett bra tid innan det blev bild i kusinen, och jag hann säga både det ena och det andra om GåBort innan jag insåg att jag hade glömt att koppla in den nya väldigt långa sladden i boxen. Sedan gick det betydligt bättre. Den här gången var det inte GåBorts fel...

Nu är TV-friden återställd. Med några små kommentarer. För det första kan jag inte ställa kanalen på TV:n. Trots att TV:n är splitterny så måste jag ställa kanalen på boxen. Det krävs alltså två fjärrkontroller bara för att titta på TV. En för att byta kanal, och en för allt annat. För det andra kan jag inte längre spela in ett program och titta på ett annat. Boxen tillåter bara en kanal åt gången. För det tredje så laggade boxen en av de första kvällarna när jag försökte titta på Aniara. Karl-Birger Blomdahls experimentella och modernistiska tolkning av Harry Martinssons diktcykel blev inte mer begriplig genom en hackande digitalbox. Någon dag senare försvann alla kanaler utom 1,2,4 och 6. Vanligtvis har jag några till, om än inte alls så många som jag hade förr. De tillfälligt saknade kanalerna kom tillbaka på kvällen. Häromkvällen lade internetuppkopplingen i det nya bredbandet av. Men TV:n fungerade i alla fall. Internet kom tillbaka morgonen därpå.

Det nya bredbandet påstås vara löjligt många gånger snabbare än det gamla. Jag har gått från 10 till 100 MBit. Och det stämmer också när jag mäter. Men när jag använder det känns det på något vis snarare som mitt gamla 2 Mbit. Streamad video och TV laddar snabbare. Men webbsidor, det som jag oftast använder mitt bredband till, verkar ta längre tid att ladda in. Och så tar bredbandet paus lite nu och då. Då får jag inte fram något alls. Så jag vet fortfarande inte om det nya bredbandet egentligen är någon förbättring. Men vanligtvis fungerar det mesta, och efter att ha läst artiklar om vad andra nyblivna digitalTV-tittare i trakten har drabbats av, känner jag mig ändå lyckligt lottad...

No comments: