Friday, May 30, 2014

Vilda Värmland - En man steg av tåget...i Kil!

Kil, järnvägsstation, järnvägsstationen, tågstation, tågstationen, resecentrum, värmland
Värmlands stora järnvägsknut heter Kil. Strax nordväst om
Karlstad, och födelseplats för min namne,
mannen bakom Johan Falk-filmerna.

Kil, järnvägsstation, järnvägsstationen, tågstation, tågstationen, resecentrum, värmland, tåg, järnväg
Ett par gånger under ett år tog jag tåget upp. Varje gång
bytte jag i Kil. Varje gång minns jag att kände en lust att ta
Arvikatåget istället för Sunnetåget. Nu har jag gjort det...

vilda västern, wild west, bank, swedbank, kil
Vid varje byte hade jag tid över i Kil. Jag brukade ta en
promenad. Jag minns att det kändes som en stad i en
västernfilm
. Alla hus var låga och låg längs samma gata.
Där fanns banken, som bara väntade på bröderna Dalton...


vilda västern, wild west, saloon, grill, bosses, lucky luke
 Där fanns Saloonen, med övervåning och tillhörande
balkong där Lucky Luke kunde gömma sig...

ica supermarket, kil
Handelsboden, med allt man behövde inför
en färd över prärien
...

kil
En Saloon till. Det fanns många Salooner i staden...
folkets hus i kil, musikskolan
 Logen, där invånarna på ett möte bestämde att anlita de sju.

saloon, kil, pub, food, house
 En Saloon till. Just den här Saloonen (tror jag), blev jag
en gång släpad till av omtänksamma vänner för mitt livs
första After Work...
veteranbil, i kil
Någon Sheriff har jag aldrig lyckats hitta i stan.
Jag tror dock inte att det är laglöst land. Lagen väster om
Klarälven
lär ha sitt kontor någonstans bakom biblioteket...

No comments: