Monday, March 17, 2014

Long time no Linus...

Måndag 11:42. RRRRIIIIINNGG!

Vad nu då?
JAG: -Nilsson?

Jag anar ljudet av en flitig aktivitet i bakgruden. Ett callcenter. På min Nixade telefon. Igen. Jag hoppas verkligen att det inte är de där indierna igen..

HAN: -Ja, tjena...

Jag kunde inte uttryckt det bättre själv...Du kanske skulle börja med att berätta vem du är?

HAN: - Jag söker Linus Nilsson.

Nu börjar det igen. Jag trodde att vi en gång för alla har kommit överens om att jag är Anders. Inte Linus.

JAG: - Och vad får dig att tro att han skulle finnas här?

HAN: - Därför att han har angivit det här telefonnumret...

JAG: - Nej, det tror jag inte alls att han har...

HAN: - Öh?

JAG: - Det är nämligen att så att väldigt många personer brukar ringa det här numret och fråga efter Linus.

HAN: - Jaha. Men vet du vem Linus är?

JAG: - Nej, jag har inte den blekaste aning...

Vi har aldrig träffats, men jag har fått så många av hans telefonsamtal så att det känns som att vi är släkt. Eller snarare att jag jobbar för honom. Men någon lön har jag inte sett till ännu...

HAN: - Ojdå. Då har han säkert skrivit fel...

Nej. Sanningen är snarare att han har bott i samma hus som jag bodde i för några år sedan. Studentlägenheterna på Lilla Regementsvägen. Och en dag när ni inte fick tag på honom så letade ni upp en annan Nilsson i samma hus. Linus pappa. Trodde ni. Men jag bor inte där längre. Jag hade flyttat redan innan Linus flyttade in. Men min telefon står kvar på den adressen i vissa register. Så därför har ni fått för er att han bor hos mig. Och skrivit in mitt nummer på honom i er databas. Och inte tar ni bort det heller...

JAG: - Måhända... Av ren nyfikenhet. Var ringer du ifrån?

HAN: - En datortidning. Det gäller prenumerationer...

JAG: - Jag kan tänka det. Det brukar vara olika tidningar som ringer.

Oftast Illustrerad Jävelskap. Därav mitt smeknamn på dem. Men det har också varit Aktiv Träning. Och Svenska Dagbladet. Och några icke-tidningar. Som Skop och Trygg-Hansa. Och är det inte Linus Nilsson de söker så är det Carolina Nilsson. Eller Erik Nilsson. Eller Paula Nilsson. Eller Anders Nilsson. Ja, inte jag Anders Nilsson alltså, utan en annan Anders Nilsson. Det finns några stycken... Så det handlar inte om några felskrivna nummer, det är ni själva som letar upp numren. Det är därför det blir fel...

HAN: - Men jag ska skriva här att det är fel nummer, så bör det inte hända igen.

Nej. Säkert inte. Som om jag inte har hört den förut...

JAG: - Tack. Adjö...

Och jag som verkligen trodde att de hade slutat ringa Linus nu. Det är flera år sedan sist. Jag har fått många andra underliga samtal därefter, men inget till Linus. Jag blev så glad när jag var i Berlin häromåret. Jag trodde att han hade flyttat dit...


linus
(Och det tycks ha gått bra för honom där nere.) Foto Anders N

Men han har väl flyttat hem igen nu...

No comments: