Sunday, January 19, 2014

Valfrihetens pris... (del 1, bakgrund)

En dag i höstas. I början av höstens västsvenska resor, som jag inte har hunnit rapportera så mycket om ännu. Jag stod på perrongen vid Gamlestadens pendeltågsstation och väntade på tåget till Vänersborg. Då ringde min mobiltelefon. Jag svarade...

-Ja, det var Anders...
-Hej Anders! Jag heter ***** och ringer från
GåBort!


Kommer du ihåg GåBort? KabelTV-bolaget som jag har haft så många roliga äventyr med, sedan jag flyttade till Göteborg. Om du letar bakåt här i bloggen hittar du massor av roliga äventyr. Vi blev goda vänner redan vid första kontakten. För att inte tala om den andra. Sedan har de försökt blåsa mig ett flertal gånger.


-...som du vet så är ditt bredband flyttat till fiberkabel, men det är redan fixat. Nu tänkte jag att vi skulle prata om din TV.


Vad då? Flyttat till fiberkabel? Här kan det vara på sin plats att påminna om Framtidens Bredband. Mitt hyresbolag, i samarbete med övriga kommunala hyresbolag i Göteborg, installerade en ny snabb fiberkabel i alla sina hyresgästers lägenheter häromåret. Nästan alla hyresgästers. Installationen skedde på sommaren när jag var bortrest och därför inte kunde släppa in några installatörer. När jag kom tillbaka, och hittade informationen, kontaktade jag omedelbart bostadsbolaget. Jag fick då veta att installatörerna skulle komma tillbaka under hösten. Detta var 2011.

Februari 2012 fick jag en hyreshöjning med 30 kr, eftersom "min lägenhet nu anslutits till Framtidens bredband". Samtidigt togs en tidigare hyresrabatt på 25 kr bort. Men något nytt bredband syntes ännu inte till. 25-kronorssrabatten hade införts "efter den senaste upphandlingen av tjänsteleverantör i koaxialnätet" enligt det mail jag fick från bostadsbolaget när jag frågade. Vad den gällde är lite oklart, och även varför den togs bort. Förmodligen berodde även det på att jag hade anslutits till Framtidens Bredband.

För att sammanfatta så här långt, fick jag en hyreshöjning på totalt 55 kr, för att jag anslutits till Framtidens Bredband. Trots att jag inte alls hade anslutits till Framtidens Bredband.

Jag skrev tillbaka till Bostadsbolaget och påtalade att jag inte var ansluten. De gav inget svar utan hänvisade "frågor angående Framtidens Bredband" till ett telefonnummer till någon projektledare. Hyreshöjningen sa de inget om. Den var tydligen inget problem. Det var bara Bredbandet som var ett problem. Kanske hade de rätt.
 
Men jag hade inte tid och lust att sitta i långa dyra telefonköer för att jaga någon projektledare. Jag hade dessutom ett helt acceptabelt och fungerande Bredband. Jag tog för givet att Framtidens Bredband var på väg, om än försenat. Det var det löfte jag hade fått tidigare.

I maj 2013 fick jag mitt Bredband. Detta efter att GåBort hade ringt mig och erbjudit mig lägre Bredbandsavgift om jag gick över till att få deras bredbandstjänst via Framtidens Bredband istället för via den gamla kabeln. Jag kontaktade bostadsbolaget igen, som denna gång svarade att de kontaktat installatörerna som skulle höra av sig. Och det gjorde de! Varför kunde de inte ha kommit redan efter någon av mina första kontakter med bostadsbolaget?

Nu var det höst, och jag blev alltså uppringd av GåBort på en perrong i Gamlestaden. Personen jag pratade med sa, som du kanske minns, så här:


-...som du vet så kommer ditt bredband att bli flyttat till fiberkabel, men det är redan fixat. Nu tänkte jag att vi skulle prata om din TV.


Nu hör det till saken att mitt bredband inte alls var flyttat. Jag körde fortfarande mitt gamla GåBort-bredband. Jag reste nämligen iväg över sommaren strax efter installationen av Framtidens Bredband, och nu hade jag nyss kommit tillbaka. Men jo, sa personen i luren, det var fixat. Nu skulle vi prata TV.  

-Hur många kanaler vill du ha?

Jag svarade att jag hade ett tiotal utmärkta kanaler redan. De hade jag inget behöv av att byta ut. Fler behövde jag inte heller. 
 
-OK, vi har vårt enklaste digitala kanalpaket, som motsvarar de du har. Det kostar 150 kr i månaden.

Nej tack. Jag behöver ingen DigitalTV. Jag är nöjd med de kanaler jag har. 

-Jaha. Du menar de analoga kanalerna.

Ja. Det är samma gamla kanaler som de digitala. De blir inte roligare av att man får dem genom en digitalbox. Lite bättre bildkvalitet, men det märks knappt på min gamla tjock-TV. 

-Men vi ska stänga ner de analoga kanalerna.
 

Stänga ner? Det har ni haft som argument så länge jag har varit kund hos er. BYT TILL DIGITAL-TV, för de analoga kanalerna ska försvinna. Då brukar jag fråga NÄR de ska försvinna. Och det har ni inget svar på. Jag tror inte alls ni ska stänga ner dem. 

-Jo visst. De försvinner i början av 2014. Då stänger vi av den gamla kabeln och levererar bara tjänster via Framtidens Bredband. Så, vilket abonnemang vill du ha?
 

Ni kan väl inte ta bort mina TV-kanaler? De ingår ju i min hyra. Jag betalar för dem. Jag vill inte ha något extra abonnemang. Jag vill bara ha de kanaler som jag redan betalar för.


-Det är inte vi som tar bort dem. Det är ditt bostadsbolag som har sagt upp dem...

Jag tackade för samtalet och bad honom återkomma om en vecka när jag hade varit i kontakt med mitt bostadsbolag. Det måste ju vara något missförstånd. Mer om detta i nästa inlägg.


Jag kan dock passa på att nämna att jag någon dag senare fick en låda med posten. Från GåBort. Den innehöll ett nytt bredbandsmodem, till Framtidens Bredband, och ett brev. Där stod inget om billigare månadsavgift. Tvärtom hade månadsavgiften gått upp en femtiolapp. Å andra sidan hade bredbandshastigheten blivit löjligt mycket snabbare. Så på sätt och vis kanske det blev billigare. Det beror ju helt på hur man räknar...

No comments: