Sunday, November 17, 2013

5 - Is the magic number (En helt vanlig hemfärd från Skåne till Olofström)

En helt vanlig hemfärd från Skåne till Olofström. En helt vanlig dag i somras. Tog bussen från Åkarp (mellan Malmö och Lund) mot Lund. Bussen gick utan förseningar och jag skulle vara framme i Lund lagom till när 18:42-tåget mot Blekinge skulle avgå. Det hade jag förmodligen också varit, om det inte hade varit så att Åkarpsbussen tydligen inte går till stationen, som i princip alla andra bussar till Lund, utan har sin ändhållplats vid Bankgatan, en halv kilometer, fågelvägen, före järnvägsstationen. Varför vet jag inte. 


Men några minuter hade jag på mig fortfarande, och jag sprang längs Lunds små gränder. Om du känner till Lund, så vet du att Lunds allra grändigaste små gränder är just de man springer genom på vägen från Bankgatan (vid Mårtenstorget) till stationen. Jag anlände till stationen klockan 18:43. En minut efter tåget avgått. Eller vänta. Vad stod det nu på tavlan vid trappan till gången under spåren? Tåget var försenat! Vilken tur! Men hur försenat? Vad stod det egentligen?


Ny tid: 5

5? Menar de 18:45? Eller om 5 minuter? Eller vad? Ni kan väl för tusan inte bara skriva 5? Efter en liten stund ändrades tavlan. Nu stod det:

Ny tid: 18:44

Vilket var om ungefär en halv minut. Jag sprang igen, ner för trappan, genom tunneln och upp för trappan vid det spår som Blekingetåget brukar gå från. Jag kom på att jag inte ens hunnit kolla vilket spår det här tåget gick från, jag fick bara ta för givet att det gick från det vanliga spåret. Och det gjorde det. Det gick precis när jag kom upp på perrongen...


Nu återstod två val. Antingen vänta en timme på nästa Blekingetåg. Leta upp något att äta under tiden. Eller också att ta nästa Pågatåg till Kristianstad, leta upp något att äta där och vänta en knapp timme där istället på nästa Blekingetåg. Som boende i Göteborg vet jag att det brukar vara bäst att ta den spårvagn/det tåg som man har framför sig, istället för att vänta på nästa som kanske aldrig kommer. Åka så långt som möjligt. Ibland får man gå sista biten. Bättre det än att behöva gå hela sträckan. Även om jag inte var så sugen på att gå från Kristianstad till Olofström. Det är 46 kilometer. Men jag tog Pågatåget mot Kristianstad. Som inte gick till Kristianstad visade det sig. Bara till Vinslöv (mellan Hässleholm och Kristianstad) på grund av ett banarbete.

Jag beslöt mig därför att hoppa av redan i Hässleholm, leta upp mat där och vänta en timme på nästa tåg till Blekinge. Det är nämligen närmare till maten i Hässleholm än i Kristianstad. Och jag ville inte riskera att missa ett tåg till...

I Hässleholm promenerade jag bort till den närliggande stormarknaden och inhandlade en delikat kantarellpaj och en liter mjölk. Sedan snabbt tillbaka. Inte till järnvägsstationen, bara nästan, till den närliggande hållplatsen för ersättningsbussar. Då jag var i god tid för nästa omgång ersättningsbussar (vars tåg inte hade anlänt ännu) så fick jag en bra fönsterplats långt fram i bussen.



Där intog jag min paj och beskådade underhållningen när tåget (som jag skulle ha varit med om jag hade väntat min timme i Lund istället) anlände, folk strömmade genom glastunneln över spåren, nerför rulltrappan och försökte pressa sig in bussen.

En tjej snett framför mig har begått det oförlåtliga misstaget att lägga sin väska på sätet bredvid sig. Hon får en ordentlig förmaning från chauffören som därefter återgår till att pressa in folk i bussen. Jag förstår honom, men tycker att det borde ha räckt att en bastant medpassagerare hade slagit sig ner ovanpå den där väskan. Då hade nog tjejen förstått...

Klockan 20:20 har bussen inte gått ännu. Ordinarie avgångstid för tåget är 20:12. Jag hoppas tåget väntar på oss i Kristianstad.

Jag skymtar en gammal klasskamrat från gymnasiet och hennes syster som passerar mig på väg längre in  bussen. Ingen av dem känner igen mig. Busschaufförerna står utanför min buss och för en livlig diskussion. "Skit i det...kör istället!" säger en av chaufförerna till "min" chaufför. Men min chaufför vill inte köra förrän bussen är helt full. Så vi väntar lite till. Några passagerare till pressas in.

20:28 är min klocka. 20:19 står det på bussens display när vi startar. En ren lögn, men alltid lurar det någon. Förmodligen inger det passagerare falska förhoppningar om att hinna med tåget i Kristianstad. Bussen orkar med nöd och näppe, den hostar och pustar och stånkar sig i mycket små steg, upp för den lilla backe som leder ut till stora vägen.

Som du vet så är det känsliga partiet i alla hemresor från Skåne till Olofström, bussen i Bromölla. Det är ont om tid där, och vid minsta försening missar man bussen och får vänta en timme på nästa. Vid större förseningar missar man två. Men observera att detta inte för något oplanerat tågstrul, utan ett sedan länge inplanerat banarbete med tillhörande ersättningsbuss. Det borde alltså fungera. Ordinarie avgångstid från Kristianstad är 20:38. Att vi skulle hinna dit på tio minuter var högst osannolikt, men om tåget inte gjorde sitt ordinarie fem minuters uppehåll i Kristianstad utan bara ett kort stopp och sedan åkte direkt till Bromölla fanns det kanske en liten chans att jag hann med bussen. Ordinarie ankomstid i Bromölla 20:51. Bussen mot Olofström avgår 21:01. Ibland väntar den en liten stund om tåget inte verkar ha anlänt. Det är lätt för busschauffören att se, för då finns det oftast inga passagerare som väntar i kuren. Men tågfolket kan inte kontakta busschauffören om tåget blivit försenat. Trots att de jobbar på samma företag. Varför vet jag inte, men det är helt omöjligt, brukar de säga när jag frågar.

20:55 anländer vi till Kristianstad. Tåget står inne och är startklart. Jag och mina medpassagare hoppar ut och rusar in i tåget. Sedan händer inte så mycket. Där står vi en stund. Hur länge har jag inte riktigt koll på, men det rör sig om kanske tio minuter. Det är alldeles mörkt ute. Plötsligt, ur mörkret, kommer en ny stor ström av folk in i bussen. Det verkar som de bara dök upp ur intet, men i själva verket kom de från fler ersättningsbussar som precis anlänt. Bredvid mig dimper ett trött medelålders par ner, som vid närmare studier visar sig vara bekanta från Olofström som varit i Köpenhamn. Vi börjar prata, och därför har jag inga fler anteckningar. Men jag vet att vi anländer till Bromölla någon gång mellan 21:15 och 21:30. Då är Olofströmsbussen sedan länge försvunnen. Då skulle jag alltså stå och vänta till klockan var 22:01, ta bussen och hoppa av vid torget i Olofström 22:37. Därefter en tio minuters vandring hemåt. I vanliga fall, om jag tagit tåget från Lund vid 18:42 hade jag varit i Olofström till 20:37. Två timmars försening, med andra ord. Tyvärr inget ovanligt.

Fast riktigt så illa blev det faktiskt inte den här gången...

För mina bekanta bor långt från alla busshållplatser och hade därför anlitat en son med bil som strax anlände för hemtransport. Han körde en omväg, och jag blev avsläppt hemma vid postlådan vid klockan 22. Stort tack till denna vänliga familj.

No comments: