Wednesday, August 7, 2013

Staffanstorp

Staffanstorp, konsthall, bibliotek
Staffanstorps konsthall var tom när jag kom dit...

Staffanstorp, konsthall, bibliotek
Konsthallen är för övrigt också entréhallen till biblioteket. Men dess tillfälliga tomhet störde mig föga...

Staffanstorp
...då hela Staffanstorps centrum är en gigantisk konstinstallation. Jag förväntade mig ett typiskt skånskt samhälle, typ Södra Sandby, fast kanske lite större. Kanske ett skånskt korsvirkeshus eller två. Istället möttes jag av ovanstående syn...

Staffanstorp, centrum
Hela centrum byggdes nytt så sent som på 1990-talet. Stort och pampigt. Enhetligt på ett sätt som man sällan ser i vanliga samhällen, som består av hus från olika tidsperioder.

Staffanstorp
Lite väl kliniskt rent bitvis för min smak, men ändå betydligt mer levande än storstädernas betongförorter. Här är det inte grått och fyrkantigt utan mera färg och form...

Staffanstorp
Man har inspirerats av äldre dansk och skånsk byggnadskonst och försökt skapa något eget och nytt.

Staffanstorp
 Ett gott initiativ och väl värt ett besök för den konst- och arkitekturintresserade.

Staffanstorp, gamla, gamla hus
Och frukta icke, den gamla byns minimala centrum finns bevarat en bit bort, längs Malmövägen, inklämt mellan bussterminalen och Citygross parkering...

Som ett minne av ett brådmoget samhälle som på 50 år har gått från 1500 till 15000 invånare!

No comments: