Thursday, August 8, 2013

Kävlinge

Kävlinge stationKävlinge bokhandel
Kävlinge begravningsbyrå
Kävlinge radio tv
Kävlinge
Kävlinge
 Kävlinge
 Kävlinge centrum
Kävlinge netto
Kävlinge torg, centrum
Kävlinge torg, centrum

Kävlinge torg, centrum, staty, skulptur
Kävlinge, tätort och kommun mellan Lund och Landskrona. 9000 invånare i orten och 30000 i kommunen. Vackert stationshus och ett sömnigt litet centrum. I Hasse & Tages film Äppelkriget heter ägaren till Änglamarks alla affärsrörelser Gustafsson. I Kävlinge tycks han heta Nilsson. Om han äger någon av ortens två(!) Netto-butiker låter jag vara osagt. Bokhandeln var med säkerhet inte hans. Den hette nämligen Hellberg och där fyndade jag lite. Till sist vill jag nämna konstverket på torget. Jag vågar mig dock inte på att gissa vad det är tänkt att föreställa...

No comments: