Monday, July 15, 2013

Europaresan 9f: Promenad genom okänd huvudstad...

Vaduz, capital of Liechtenstein, huvudstad
En knapp halvtimme senare klev jag av bussen här. Jag läste fel på hållplatsen och istället för att åka in till centrum, klev jag av strax innan bussen körde in i stan. Men det gjorde inget, det är inte var dag man får promenera in i en huvudstad. Ja, det är en huvudstad. Men du har förmodligen aldrig hört talas om den. Det är helt ok. Den är inte stor, och den ligger i ett mycket litet land...

triesen
Jag märkte aldrig när jag passerade landsgränsen. Och det var ytterst nära att jag missade stadsgränsen. Om jag såg mig över axeln var det nämligen en stad där också. Det finns ett antal städer i landet, och de ligger väldigt tätt. Faktum är att det var stad nästan hela min bussresa från Sargans. Sargans ligger dock i Schweiz. Det gör inte Vaduz...

När jag gick på högstadiet utlovade min SO-lärare "100 pix" eller om det kanske till och med var "200 pix" till den som kunde huvudstaden i Liechtenstein. Jag vågade sällan räcka upp handen, och det gjorde jag inte nu heller. Inte först. Sedan räckte en av mina klasskollegor upp handen och svarade: "Liechtenstein". För det lär man sig på mellanstadiet: Huvudstaden i Liechtenstein heter
Liechtenstein, huvudstaden i Luxemburg heter Luxemburg, huvudstaden i Monaco heter Monaco (även om Monte Carlo är den största staden där). Huvudstaden i San Marino heter San Marino...

FEL! sa läraren. Och det hade han ju rätt i. Klassen såg frågande på honom. Då vågade jag räcka upp handen. "Vaddosss" sa jag. Och det fick jag rätt för. Jag fick mina 100 pix. Det vill säga 100 öre. Det vill säga en krona...

Jag har aldrig varit någon huvudstadsnörd, men på mellanstadiet fick vi i klassen välja varsin europeisk flagga att rita och hänga upp på ett snöre i taket. Jag valde Liechtenstein, för deras flagga hade en stor guldkrona. Den var roligare att rita än stora enfärgade fält och kors. Då lärde jag mig också vad landets huvudstad heter. Eller nästan i alla fall. Det stavas Vaduz, men det uttalas inte Vaddosss. Busschauffören som läste på min biljett sa "Fadootz", och han borde ju veta.

Drygt femton år efter min pixvinst, och ungefär tjugo år efter jag ritat flaggan, var jag nu i Vaduz. Jag började gå in mot centrum...

Vaduz, Liechtenstein, volvo
Förbi bilhandlare...

Vaduz, Liechtenstein, bank
Och banker...
Vaduz, Liechtenstein
Och fler bilhandlare. Och banker...

Vaduz, Liechtenstein, hästgård
Och en lätt gödseldoftande hästgård. Sedan var jag i centrum.
Det tog inte många minuter.
Vaduz, Liechtenstein,
Information från Liechtensteins universitet (1200 studerande)

spital, hospital, krankenhaus, Vaduz, Liechtenstein,
 "Spital" hette hållplatsen vid sjukhuset. Landssjukhuset.
Ordet "Rikshospital" fich en helt ny betydelse för mig.

Vaduz, Liechtenstein,
 En fascinerande blandning av småstad och huvudstad. För ja,
det är en småstad. Staden Vaduz har ungefär 5500 invånare.
Det vill säga 0,75 Olofström.
Eller två Gamleby.

I hela Liechtenstein bor ungefär 36000 personer.
Ungefär som Kalmar....

Det är lätt att blanda ihop europas småländer, men det finns mycket som skiljer dem åt. Inte minst storleken. San Marino har ungefär lika många invånare som Liechtenstein. På en tredjedel av ytan. Monaco har också ungefär lika många invånare. På en åttiondel av Liechtensteins yta(!)

Andorra har ungefär dubbelt så många invånare som de tidigare nämnda länderna. Som Norrköping eller Lund ungefär. Eller något större än Umeå. Luxemburg tycker inte om att blandas ihop med de övriga småländerna. Där bor nämligen en halv miljon invånare. Fler än på Island. Som Göteborg ungefär. Och till sist Vatikanstaten. Där bor 800 personer. Som i Everöd, Junsele eller Fjällbacka. Eller något färre än i Kyrkhult...

No comments: