Sunday, July 14, 2013

Europaresan 9d: Mot Sargans!

Zürich bahnhof, gare, central station, railroad, railway, swiss train, järnvägsstation, centralstation, schweiziskt tåg, sbb, cff, ffs
Sarr-jean-sss. Under hela tågresan från Basel till Zürich hade jag övat på namnet på den för mig okända orten som stavades Sargans. Jag kan ju inte franska, men jag var beredd att göra ett försök om jag skulle behöva fråga mig fram. För jag hade fortfarande ett par byten kvar, och just nu gällde det att hitta ett tåg till Sargans. En liten ort i östra Schweiz. Mindre än Olofström. Men större än Gamleby. Observera att jag skulle hitta ett tåg, inte hitta tåget. I Schweiz finns bara ett tågbolag, och har du bara en biljett så är det inte så viktigt vilket tåg du tar. Ibland önskar man att det var så i Sverige också. Och enligt min biljett hade jag nio dygn på mig att ta mig fram och tillbaka till min destination. Själv hoppades jag dock att jag skulle vara hemma igen innan kväll. Jag hittade en informationstavla, och ett tåg och ett nummer på en perrong. Tåget skulle snart avgå så jag skyndade mig dit. Och hittade ett mycket konstigt tåg. Det var nämligen inte något strikt kalvinistiskt grått Schweiziskt SBB-tåg (som det på bilden här ovanför). Det var ett blodfullt mörkrött snabbtåg vid namn ÖBB Trainjet. Till Budapest!!! Det kunde väl inte stämma. Budapest ligger ju i Ungern. Det är typ...fem land bort!!! Jag kliade mig i huvudet. Men perrongnumret stämde. Och avgångstiden. Som var alldeles strax... Jag fick syn på en man i kostym och neonorange väst, som stod och pratade med en annan man på perrongen. Borde vara en stationsvärd. Jag skyndade bort till dem. Entschuldigung...sa jag. Det vill säga Ursäkta på tyska. Och så räckte jag över min mycket lilla biljett. Och pekade frågande på tåget. Mannen körde upp biljetten i nosen och granskade den noga ett par sekunder. Sedan sa han med en stark och djup operettbarytonstämma som fick mig att ta två steg baklänges av bara tryckvågen:

SARRR-GANNNNS! JAA!!!
Sargans var inte franska. Det var tyska. Och det var tydligen rätt tåg. Även om det inte såg så ut. Jag klev ombord...

öbb trainjet, österreich, zug, österrikiskt tåg, austrian train
Tåget var tomt förutom mig och två äldre damer. Den ena (se bilden, längst bort i korridoren) försökte hitta något hon hade förlorat, den andra (bredvid mig, strax utanför bilden) försökte inleda ett samtal på tyska med mig. Jag svarade artigt så långt jag kunde, sedan började hon prata så mycket att jag fick förklara för henne att jag inte behärskade hennes språk väl. Det accepterade hon med ett vänligt leende, och när den första damen i sitt letande lyckades hitta bort till dam nummer två, så kunde de prata med varandra istället. Jag noterade på TV-skärmen i taket att tåget inte skulle stanna i Sargans förrän om 50 minuter. Det var första stoppet. Därefter skulle det fortsätta in i Österrike och vidare ner mot Ungern. Det gällde att komma av på rätt station alltså. Vi rullade igång. Och nästan omedelbart blev det natt. Alldeles svart utanför fönsterna (se bilden). Och det var natt i nästan 10 minuter. Det var en riktigt lång tunnel. När vi kom ut igen på andra sidan...

Zürich see, lake Zurich, Zürichsjön
...åkte vi längs en riktigt lång sjö. Den var ännu längre än tunneln, och verkade aldrig ta slut. Det var Zürichsjön (icke att blanda ihop med Genévesjön, känd från Smoke on the water. Även om det här också fanns gott om Smoke). 4 mil lång. Så den tog faktiskt slut så småningom, och övergick i...

Schweiz, schweizisk landsbygd, swiss countryside
...Schweizisk landsbygd. Fast jag kunde inte låta bli att känna mig lite besviken. Jag har alltid tänkt mig Schweiz som fullt med berg. Jag ville se riktigt stora berg. Om jag vill se slätt åker jag till Kristianstad... Så plötsligt skymtade jag något på himlen...

swiss mountains
...silhuetten av något riktigt stort. Och ju närmre tåget kom, desto synligare och större blev det.

Walensee, Lake Walen, Schweiz, Switzerland, Suisse, mountains, berg, dimma, fog, moln, clouds
Där var de, bergen jag hade väntat på. Och vilka berg! (De små vita prickarna nere vid stranden av Walensee/Walensjön är hus...)

swiss alps, mountains, schweiziska alper, berg, dimma, moln, rök
Det var mulet och molnigt, så jag kunde inte se topparna, men det gjorde ingenting. Molnen bara förstärkte känslan av att jag åkte genom ett sagoland...

swiss alps, mountains, schweiziska alper, berg, dimma, moln, rök, vattenfall, waterfalls
Med massor av små vattenfall...

swiss alps, mountains, schweiziska alper, berg, dimma, moln, rök, vattenfall, waterfalls
...eller rättare sagt stora vattenfall. På ännu större berg...

swiss alps, mountains, schweiziska alper, berg, dimma, moln, rök
...och de tog inte slut. De bara fortsatte och fortsatte...

Schloss Sargans, Sargans castle, slott, borg, riddarborg, slottet i sargans
...men tåget saktade in i ett litet samhälle nedanför en medeltidsborg. Utan korsvirkeshus. Och jag var framme i SARGANS...

No comments: