Friday, July 12, 2013

Europaresan 9b: Tågresa via Saint Louis

Vosges, Vogesen, Vogeserna, Alsace, cloud, cloudy, mountains, moln, molniga berg
Tåget susade fram genom ett molnigt Alsace...

SNCF, train, tåg, train, zug, eisanbahn, france, french, französich, franskt
Sune Mangs klippte min biljett och mumlade
något på franska. Sedan rullade vi in i Mulhouse. Nej, inte
Millhouse. Mulhouse. Uttalas My-loooos.
Jag noterade att man fortfarande har stins på stationerna
i Frankrike. En gubbe (eller tant) med keps och skylt som
vinkar av tågen. Det var trevligt...

je t'aime, i love you, ich liebe dich, jag älskar dig, klotter, scribble, grafitti
Överhuvudtaget var det nog lite trevligare att åka franskt tåg
än vanliga svenska tåg. Till och med klottret på stolsryggen
framför mig var fullt med kärlek...

saint louis, st louis
Sedan passerade vi Saint Louis. Något mindre (20000 inv.) än
sin amerikanska namne (320000 inv.). Ingen Blues här, men
väl den lögnaktiga flygplatsen jag tidigare nämnt:
Inte ett rätt där. Inte ens Mulhouse,
flygplatsen ligger alltså i Saint Louis....

priceinfo, sms, mobil, schweiz, annat land
Sedan sa min mobil att den var i Schweiz. Inte för att
den är direkt pålitlig. Häromåret, under en mycket
trevlig promenad längs stranden norr om
Helsingborg, påstod den att den var i Danmark. Men den här
gången hade den faktiskt rätt...

basel, gare, bahnhof, railroad station, railway station, central station, järnvägsstation, centralstation, basels, schweiz, switzerland, suisse
 För några minuter senare rullade vi in på
järnvägsstationen i Basel...

No comments: