Saturday, July 6, 2013

Europaresan 7e: Vilse i Alsace...


esso
Här följer fler bilder från det vackra Alsace. Jag fick se rätt
mycket Alsace på vägen från Kaysersberg.

Jag tror vi var lite vilse ett tag...

Alsace 
Vi passerade i alla fall fler vinodlingar. Och byar. Och berg...

 Alsace
Så här i efterhand, så inser jag att den här bilden kan ses
som en förstudie till en bild som jag skulle komma att
ta två dagar senare i ett helt annat land. Men det visste
jag förstås inte ännu...


mc, motorcykel, motorcycle, motorbike, motorcyklist

Vi tog också en sväng i en stad.
Jag vet inte vad den hette...

Vogeserna, Vosges, Vogesen
 Sedan bar det av upp i bergen...

Vogeserna, Vosges, Vogesen

Där hittade vi så småningom några engelsktalande personer
i en busskur. Sedan bar det av ner igen...

marknad
...och tillbaka in i staden. Där var det äkta fransk marknad.

marknadsknalle

Men vi hade inte tid att stanna. Vi skulle någon annanstans...

Alsace
Jag visste inte vart. Och jag kan inte köra bil. Jag har epilepsi.
Det är därför jag gillar att åka tåg...

Plötsligt var vi någonstans som hette Turckheim(!)
Det var inte heller vårt mål, men där fanns en turistbyrå.

Med kartor...

 Turckheim, gare, station, railroad station, järnvägsstation, SNCF
Där fanns också en järnvägsstation. Jag kände en lust att
hoppa på ett tåg, och bara åka. En lust som skulle komma
att växa de närmaste dagarna...

Med vår nyfunna karta tog vi ut kursen...

Alsace
Sedan åkte vi förbi fler byar, vinodlingar och vinodlingar.
Jag fick en känsla av att ha varit där förut.
Det är en vanlig känsla i Frankrike.
De har till och med ett ord för den:
 

Vi åkte förbi Colmar igen. Där vi bodde, alltså. Sedan svängde vi mot...

No comments: