Friday, July 26, 2013

Europaresan 11d: Ett sällsynt delikat rengöringsmedel!

rengöringsmedel, jordgubbsyoghurt, drickyoghurt, fransk, franskt
Förpackningdesign är ett komplicerat kapitel. Det handlar inte bara om fina färger och mönster, det är också en fördel om man kan se på ett ungefär vad det är för produkt även om man inte är läskunnig eller förstår språket. I alla fall om det är ett livsmedel eller en rengöringsprodukt. Flaskans innehållsförteckning var på franska och holländska(!). Holländska är egentligen inte så komplicerat, det räcker med att man har läst tyska och har lite fantasi. I mitt fall är problemet kanske snarare att jag har lite för mycket fantasi. Flaskan stod bland mejeriprodukterna i kyldisken i affären. Trots detta kunde jag inte göra mig av med tanken att det i själva verket var en flaska toalettrengöringsmedel med doft av sommaräng. För visst ser det ut som en sådan? Det är två månader sedan nu, och jag är fortfarande inte helt säker, men det var i alla fall det godaste rengöringsmedel jag har smakat...

2 comments:

Anonymous said...

Av vad jag kan utläsa så är det en ny design på förpackningen. Vad kan den förra ha liknat? Schampooflaska?

T'syf ~pl said...

Ah! Du förstår det omöjliga språket... Och ja, det är mycket möjligt. Eller kanske en fiskkonserv...