Wednesday, July 24, 2013

Europaresan 10e: Köksfranska del 2

Se även mitt tidigare inlägg Köksfranska för nybörjare...

tarte flambee
Så småningom lärde jag mig hemligheten bakom att få bra mat i Alsace trots att man inte kan franska. Den heter Tarte Flambée. Det är inte svårt att uttala. (Tarrt Flambeeee) och bara du lär dig hur man säger det så är alla dina framtida måltidsproblem lösta. Du kommer att serveras det som ses här ovanför. En mumsig ugnsbakad degbit med ost och skinka och kanske lite lök. Pizza på franska? Ja, det trodde jag också. Men en titt på Wikipedia avslöjar att så inte alls är fallet. Den är en lokal specialitet i Alsace, och det är inte alls någon Pizza. Den bara ser ut som en pizza, och smakar som en pizza. Den går alldeles utmärkt att äta som en pizza också. Men kalla den inte för Pizza. Då gråter kocken. Återigen, det är en Tarte Flambée...

Fyra fotoklubbare gick in på en restaurang. Personalen sa, på knagglig engelska, att de gärna serverade vad som helst från menyn utom Tarte Flambée. Vi förstod inte varför. Men det var inga problem. Jag beställde en Quiche Lorraine (Ost- och skinkpaj från Alsaces grannlandskap Lorraine, eller Lothringen som tyskarna säger. Även Lorraine har, precis som Alsace, farit som en pingpongboll mellan Frankrike och Tyskland under årens lopp...), för det är en av mina favoriträtter, och jag ville naturligtvis veta hur den smakar på en riktig fransk restaurang. Min bordsgranne till höger beställde en fransk soppa. Herrarna på andra sidan bordet kunde tänka sig vad som helst. För de var hungriga. Men det blev stopp direkt. Det visade sig att vad personalen hade försökt säga på sin bristfälliga engelska var att de BARA kunde servera Tarte Flambée. För kocken hade gått på lunch. Eller något sånt. OK sa vi. Ge oss varsin Tarte Flambée då. Då blev personalen genast lugnare, allt var frid och fröjd och strax satt vi där med varsin mumsig pizz...förlåt. Tarte Flambée. Så du ser, det är precis som jag sa. Säg bara Tarte Flambée, så löser sig allting...

Så här i efterhand kan jag inte låta bli att undra om det hade fungerat på Terminatorn också...

No comments: