Thursday, June 27, 2013

Europaresan 4: Kväll i fransk småstad...

Frankrike, France, hus, house, houses, street, gata, fransk, småstad
Efter ungefär en timmes bilresa från flygplatsen, nådde vi vårt
mål: Colmar. En fransk stad nära gränsen till Tyskland
(och Schweiz.) Att hitta hotellet tog sin tid, men när vi väl gjort
det, och checkat in, tog jag och en av reskamraterna en
promenad i den lilla staden...

Frankrike, France, hus, house, houses, street, gata, fransk, bakgata, småstad
 Liten och liten förresten, jag hade läst på i förväg, och
enligt Wikipedia skulle staden vara lika stor som Borås.
Eller ungefär 2/3 av Helsingborg, om man så vill. Eller
8,5 Olofström. Och det märktes förvisso inte.
Vi kunde inte låta bli att notera att stan
såg ganska ödslig ut...
Frankrike, France, hus, house, houses, street, gata, fransk, bakgata, småstad, korsvirkeshus
En stormarknad fanns det. Och ett snyggt korsvirkeshus.
Om jag hade vetat hur många korsvirkeshus jag skulle komma
att se innan veckan var över, hade jag aldrig tagit
den här bilden. Nu storknar jag bara jag ser den...
fransk pizzeria, stork
Ja, apropå stork... De jobbar visst som pizzabud också. Jag
visste inte då ännu att storken också är en symbol för trakten.
Näst efter korsvirkeshus och vinodlingar.

scooter, moped
Det fanns en cykelaffär. Som var stängd.

videoautomat
 Vid åsynen av denna sunkiga videoautomat,
vände vi och gick tillbaka till hotellet.
Där upplystes vi av våra reskamrater att vi
hade gått på fel håll. Stadens centrum låg på andra hållet...

Det fanns mycket fint att upptäcka i Colmars riktiga
centrum, men det fick vänta till en annan dag...

No comments: