Saturday, June 22, 2013

Europaresan 3: Från Münchens flygplats till...??? (Vart är jag på väg...)

flygplan, moln, vinge, airplane, clouds, bland molnen, among the clouds
Strax efter den händelserika mellanlandningen i München (se
inlägg 2a-2d) befann jag mig åter i luften. Denna gång var
resvägen bara kort, vi hann i princip bara upp över nedersta
molnlagret och vända innan det var dags att åka ner igen...

Vart är vi på väg? Vi söker ett land...
 flygbild över europa, aerial shot over europe, mountains, berg, snö, snow
(På 10 poäng...)

 På avstånd skymtades bergstoppar. Inte så höga som
jag hade förväntat mig, men en av dem hade i alla fall
en snöfläck på toppen. Du ser den uppe till vänster...
Basel Mulhouse International Airport, Basel Internationella Flygplats, Swiss air, airplane, swiss flagg, schweiziskt flygplan
(På 8 poäng...)

På flygplatsen sågs ett flertal flygplan med vita kors
mot röda bakgrunder. För att inte tala om alla... 

Rolex klocka, clock, watch, swiss, switzerland

(6 poäng...)

...exklusiva klockor som hängde överallt på väggarna.

Basel airport, basels flygplats, swiss air, flygbolag, schweiz
(4 poäng...)

"Welcome to Switzerland", stod det på en stor vepa vid
rulltrappan. Har du gissat vilket land jag befann mig i ännu?

 Basel International Airport, Mulhouse, Basels internationella flygplats

(2 poäng...)

Jag var på Basel International Airport. Basel är den tredje
största staden i Schweiz. Om staden tillhört Sverige
hade den varit vår fjärde. Mindre än Malmö men större
än Uppsala. Nu har du naturligtvis gissat i vilket
land jag befann mig i...




...rätt gissat. Jag var i FRANKRIKE.




Jag vet. Jag blev också besviken. Jag hade sett fram emot ett besök i Schweiz, eftersom jag aldrig har varit där förut. Och så visade det sig att Schweiz tredje största flygplats inte alls ligger i Schweiz, utan några mil därifrån, över gränsen till Frankrike. Precis som Sveriges tredje största flygplats, Stockholm Skavsta, som trots namnet inte ligger i Stockholm utan i Nyköping. Många turister som blir lurade där...

På flygplatsen lånade vi en minibuss och satte kurs mot resans slutliga mål. I Frankrike. Jag fick alltså inte en enda skymt av Schweiz. Inte den dagen i alla fall...

No comments: