Friday, April 19, 2013

Isolering av läckande fönster...

Jag fick en lapp från mitt bostadsbolag. Där stod att de "inom kort" skulle börja med isolering runt fönsterna i mitt hus. Närmare bestämt:

"Start: 12/4."


Det vill säga Fredag. Det lät som en bra idé. Mitt fönster läcker nämligen in kall luft, mellan underkanten av den del som går att öppna, och metallramen. Det har varit problem med att få upp värmen i huset tidigare, det är löst nu, men jag förstår att det bör vara betydligt lättare att hålla värmen i ett hus som är tätt. Det stod även att:

"Arbetet kommer att fortgå under hela 2013".

Jag såg framför mig hur hela min lilla lägenhet skulle förvandlas till en byggarbetsplats och alla mina böcker skulle fyllas av betongdamm. Jag har hört historier av goda vänner hur det brukar gå till. Man vaknar på morgonen av att det står byggubbar i köket. Och jag minns ju när jag var nyinflyttad. Du som läste den här bloggen på den tiden minns säkert hur borrandet i väggarna drev mig till vansinne. Jag brukade gå förbi andra lägenheter i huset med öppna dörrar där arbetet pågick. Det var kaos där inne...

Jag hade för mig att man flyttade hyresgästen till en ersättningslägenhet om man skulle göra större arbeten. Året jag bodde i Gamleby såg jag utanför mitt fönster hur de inneboende i ett helt hus flyttades iväg för på grund av renovering. När jag flyttat vidare till Stockholm var det mitt hus tur. Man har också hört om hur hyrorna brukar höjas vid dessa tillfällen. Så att de gamla hyresgästerna inte har råd att flytta tillbaka igen. Allt detta funderade jag på. Men jag kom fram till att inga byggjobbare kunde dyka upp i mitt kök någon morgon, för det är bara jag som har nyckel till min lägenhet. Det finns inga huvudnycklar. Det påstod i alla fall mannen på bostadsbolaget när jag skrev kontrakt. På detta kontrakt kryssade jag dessutom i en ruta att ingen fick gå in i min lägenhet utan min tillåtelse.

Jag läste vidare på dagens lapp:

"VIKTIGT! Om ni ej är hemma, lämna in nyckel på vår expedition..."

Jaha, det var så de hade tänkt. Antingen skulle jag sitta hemma resten av året och vakta dem när de arbetade. Jag är medveten om att jag bor i en del av Göteborg där många tror att man inte gör något vettigt på dagarna, men det lät ändå lite magstarkt. Annars skulle jag lämna in en nyckel och låta byggarna härja fritt under resten av året när jag inte var hemma. Detta trots att jag meddelat klart och tydligt när jag flyttade in att jag inte vill ha okända människor i min lägenhet när jag inte är hemma. Inte för att jag har så många värdefulla saker, mest böcker, men de jag har vill jag ha kvar.

I vanliga fall brukar det vara ett visst datum som de vill komma åt min lägenhet. Eftersom jag är ganska flexibel brukar jag kunna vara hemma och släppa in dem. Och vakta dem. Allra vanligast är det dock att de vill ta sig in när jag inte är här överhuvudtaget, till exempel på sommaren. Som när de skulle installera Framtidens bredband. De försökte två gånger att lägga lappar under sommaren, men jag hittade dem först i mitten av Augusti. Jag kunde inte släppa in dem eftersom jag inte var hemma, det sa jag också till dem, och de lovade återkomma. Det är flera år sedan nu. Jag skulle naturligtvis kunna kontakta dem nu, men jag har redan ett bredband, jag har aldrig frågat efter ett till och jag behöver det inte heller. Trots detta måste jag betala för det. Jag fick en hyreshöjning när man installerade Framtidens Bredband i mitt hus, trots att man inte installerade det hos mig...

Då säger du kanske att jag borde säga upp mitt gamla bredband och använda det nya som ingår i hyran. Men då har du missuppfattat det hela. Hyreshöjningen beror inte på att det nya bredbandet ingår i hyran, vill man kunna använda det måste man sedan ändå betala en extra månadsavgift. Vilket jag inte vill eftersom jag redan har ett bredband. Hyreshöjningen motiverades enbart av att jag nu "hade möjlighet" att skaffa ett bredbandsabonnemang till. Vilket jag som sagt inte har, eftersom det aldrig installerats. När jag har frågat de ansvariga varför jag betalar för ett bredband som jag aldrig har fått installerat, har jag fått svaret att de nu "kan installera det om jag vill". Men jag vill ju inte...

Nåväl, nu var det isolering kring fönstret det gällde. Jag ombads alltså nu stanna hemma resten av året och vakta min lägenhet som när som helst kunde invaderas av byggubbar. Alternativt lämna en nyckel och låta dem härja fritt. Dessutom:

"Om ni har saker på fönsterbrädan så är vi tacksamma att Ni flyttar på detta."

Varje gång jag skulle gå ut under resten av året skulle jag alltså vara tvungen att tömma min fönsterbräda. Ifall någon byggubbe skulle vilja komma och börja arbeta i min lägenhet. Tänk så mycket enklare det skulle vara om de bara kunde säga en tid som de skulle komma, så kunde jag stanna hemma då, och tömma fönsterbrädan. Det hade varit hur enkelt som helst. Det skulle jag ta upp med mitt bostadsbolag inom kort. Jag hade inte riktigt tid just då, men jag tänkte att jag skulle ta upp det med dem efter helgen. Innan och under helgen skulle jag nämligen få besök av mina föräldrar, som skulle köra upp från Blekinge. Jag behövde städa. Det kunde inte vara SÅ bråttom ändå. Om man skulle arbeta i mitt hus hela resten av året, så vore det väl högst osannolikt att man skulle välja just min lägenhet, just den vardag som mina föräldrar var där. Huset är ju stort. Här finns mer än 100 lägenheter. Om man skulle arbeta där resten av året skulle det ju ge en snittid på två dagar per lägenhet. Och oavsett om man började från vänster eller höger, uppifrån eller nerifrån, skulle man knappast välja min lägenhet att börja i denna allra första dag. Det var mindre sannolikt än Harrisburg. Det kunde definitivt vänta till Måndag förmiddag.

Vi spolar snabbt framåt:

Fredag morgon. 12/4. Kvällen innan har jag lyckats pressa in två sovande föräldrar mellan alla bokhyllor och bokkassar. De är trötta efter gårdagens resande. Jag är också trött och sover gott. Klockan 8 väcks vi av hur det ringer och bankar på dörren. De undrar vad som står på, jag far upp, och ut i hallen. Utanför dörren står två byggubbar. Jag måste ha sett mycket förvånad ut...

-Godmorgon. Vi skulle fixa isoleringen kring fönstren.
-Va? Idag?
-Ja...


Jag förklarar för dem att jag har yrvakna gäster som inte har hunnit äta frukost, och undrar om de kan komma tillbaka lite senare. Det kan de. Klockan 10 är de tillbaka, föräldrarna ordentligt vakna, frukosten äten. Jag har dessutom insett att det inte räcker med att tömma fönsterbrädan. Vi har flyttat bord och stolar och ett antal bokkassar. Dessutom har jag ett köksfönster. Det vill de också jobba med. Så det blir att flytta frysskåpet också. Jag förväntar mig att de ska använda något slags tätningsmassa, eller möjligen byta ut gummilisten mellan den öppningsbara delen av fönstret, och själva metallramen. Istället tar de fram stora järn och bryter sönder fönsterbrädan och plankorna som sitter runt hela fönstret/metallramen.



Sedan stoppar de isoleringsmaterial runt fönstret. En utmärkt idé. Lite underligt att ingen har tänkt på den förut. Den ene byggubben ser ut som ICA-handlaren här nere, och den andre som en känd svensk fotograf av holländskt ursprung. Trevliga gubbar. Eller gubbar, förresten...den ene är nog yngre än jag. De arbetar effektivt. De verkar ha gjort det förut...

-Ja visst. Massor med gånger. Kanske lite för många...

Jaha. Har ni gjort det i andra hus härute i förorten?

-Nejnej. Men i det här huset. Massor. Idag tar vi de sista...

Sista? Men ni börjar ju idag?

-Börjar? Hehe. Nej, vi SLUTAR idag.

Du menar att ni slutar, och några andra tar över?

-Nej. Vi har snart fixat alla fönster i det här huset.

Hur i...? Jag tar fram lappen och läser. Där står tydligt att de ska jobba här resten av året från och med idag. Nej, säger de. De har jobbat här en tid. Och de är alldeles snart färdiga. Min lägenhet tog inte två dygn som jag beräknat, utan ganska exakt 40 minuter. Utmärkt! Men kunde inte den som skrev lappen, ha skrivit det istället. Typ:

"Vi ska isolera dina fönster på Fredag 12/4. Det tar 40 min. Vi vet inte exakt när under dagen vi kommer, men om du inte kan vara hemma, så lämna nyckeln på expeditionen. Om du har något framför fönstren, flytta på det så att vi kan komma åt dem."

Istället skrev man bland annat:

"Arbetet kommer att fortgå under hela 2013. Start 12/4"

Varför måste man skrämma upp folk i onödan? Innan byggubbarna går vidare inspekterar jag deras arbete. De har stoppat isolering runt fönstret, och satt nya fina plankor runtomkring. Men fönstret läcker fortfarande in kall luft mellan den delen som går att öppna, och metallramen runtomkring. Jag frågar dem om det. Men nej, det är inte det som de har fått i uppgift att fixa. Och det har de säkert helt rätt i...

No comments: