Friday, February 15, 2013

Möte vid ett övergångsställe.

Mannen bredvid mig drar mig i armen. Jag tittar förvånat på honom...

-Har du tänkt på att trafiken har minskat?

Nej, det har jag inte. Har den gjort det?

-Jo, definitivt!

Han säger att det aldrig varit så lite bilar där vid den tiden. Jag ser mig omkring. Vi står i allén, en av Göteborgs större gator, en pulsåder från Masthugget och Järntorget, förbi Haga och Vasastan, över avenyn, förbi Heden och Ullevi till E6:an. Det är faktiskt ganska långt mellan bilarna. Och det är ändå sen eftermiddag, folk bör ha börjat sluta jobben nu. Tror han att det beror på den nyligen införda trängselskatten? Ja, det tror han. Är det inte fantastiskt, säger han, innan ljuset slår om till grönt för oss. Vi korsar gatan tillsammans. Sedan skiljs våra vägar åt...

Och jag håller med honom. Om det faktiskt är så, så är det fantastiskt. Att det verkligen fungerar. Och det behövs. Jag har alltid undrat varför någon behöver köra bil inne i Göteborgs centrum. Ja, det är klart. Ambulanser och taxibilar och en och annan reparatör och hantverkare. Men för övrigt. Det finns ju hur många spårvagnar och bussar som helst. De går överallt. Jag kommer från en mindre ort i Blekinge. Där finns inte mer än ett par busslinjer. Ingen av dem går oftare än en gång i timmen, och de flesta bara någon gång på morgonen respektive kvällen. Men här går kollektivtrafiken hela tiden. Varför köra bil till jobbet när man bor inne i storstan?

Jag minns att jag ställde den frågan till några Stockholmare vid fikabordet när jag bodde där. Det var inte populärt...

Nu undrar jag om jag borde tipsa våra politiker. Jag kan slå vad om att de aldrig har tänkt på det...att man kan använda trängselskatt för att minska biltrafik också...

No comments: