Friday, February 22, 2013

Carbonararecept!

pasta, spagetti, carbonara, recept, recipe, ingedienser, ingredients
Pasta Carbonara. Denna underbara lilla maträtt. Jag har länge levt i tron att den består av pasta, bacon/rökt skinka, äggula, parmesanost och svartpeppar. Och kanske en skvätt grädde. Själv brukar jag gärna lägga i lite lök och champinjoner också. Som de gör i Malmö. Nu vet jag bättre...

För den som inte kan läsa ovanstående (prova att klicka på bilden), så citerar jag här:

PASTA CARBONARA med Bacon & Parmesan
Ingredienser: Pasta (Durumvete) Salt, Sås (Vispgrädde, mjölk, kycklingfond (Vatten, Salt, Jästextraktt, Modifierad Majsstärkelse 1%, Kycklingextrakt, Smakämnen, Maltodextrin, Socker, Syra (Citronsyra), Krydda, Förtjockningsmedel (E202), Karameliserat socker), Vitt vin (Vitt vin 95%, Sherry 5%, Salt, Svartpeppar, Sulfit)), Lök, Vitlök, Majsstärkelse, Salt, Svartpeppar, Basilika, Oregano) Bacon, 18% (Sida Svål & Broskfri) Koksalt, Stabiliseringsmedel (E451) Druvsocker, Antioxidationsmedel (E301) Konserverin(g)smedel (E250) varmrökt) Garnityr (Paprika, Röd, Gul, Grön, Parmesan (Opastöriserad komjölk, salt, ystenzym, Konserveringsmedel (Lydenzym) E1105, Protein från äggvita) Persilja


Många tankar. T.ex:
1: Jag visste att det var sulfit i Vin. Men salt, peppar och Sherry?
2: Hur i hela friden ska jag få in äggen i osten? Jag brukar nöja mig med att ha dem i såsen.
3: Jag måste börja skriva lista när jag ska gå och handla i fortsättningen.

Får du några andra tankar av detta recept?

No comments: