Friday, December 21, 2012

Nya uppgifter om jordens undergång... (Mayakalendern)


Jag gjorde en oväntad upptäckt nyligen, när jag grävde i ett skåp hemma i Olofström. Längst in bland spindelväven fann jag en mycket gammal trasig bok...

mayakalendern, the maya calendar, apokalypsen, jordens undergång, the apocalypse

Det var min gamla elevkalender från andra året i gymnasiet. Eller som engelsmännen skulle ha uttryckt det: "My Calendar".


Den tretton år gamla blyertsskriften bekräftar att boken tillhört Anders "T'sy'f ~pl" Nilsson. Jag satte mig ner och började bläddra i den. Jag antecknade flitigt på den tiden och många gamla minnen väcktes till liv. När jag hade bläddrat genom hela kalendern gjorde jag en fruktansvärd upptäckt: Den tar slut!


Jo, det är faktiskt sant. Den 3 september 2000. Det är det absolut sista datumet i kalendern. Enligt The M(a)y(a)Calendar tog alltså världen slut för mer än 12 år sedan. Och jag märkte det inte ens! Man kan bli mörkrädd för mindre...


Detta apropå att alla medier idag rapporterar om jordens undergång. Baserat på den så kallade Mayakalendern, från 600-talet fvt/f.kr, som enligt vissa tolkare tar slut den 21:e december 2012. Idag! Vissa säger att det blir på julafton. Andra hävdar att Mayaindianerna bara inte orkade skriva in fler dagar just då, och förväntade sig att deras efterträdare skulle fortsätta att fylla på fler dagar allt eftersom det behövdes. Precis som vi förväntar oss att kommande generationer ska lösa de problem som vi inte orkar med just nu...

Varför världen skulle gå under bara för att en kalender tar slut förstår inte jag, men det verkar vara allmänt vedertaget. Visserligen tar veckan slut när veckodagarna tar slut, och året tar slut när månaderna tar slut. Men det kommer nya. Man måste inte slänga plånboken bara för att pengarna är slut. Man kan tjäna nya och fylla på. Och man kan göra nya hål i livremmen. Fast det kanske är bättre att ta en promenad. Man kan gå till affären och köpa en ny kalender med sina nya plånbokspengar. Och efter varje undergångsfantasi som inte slår in, så kommer det en ny. Jag lovar. Bara vänta lite. Det finns verkliga hot mot mänskligheten också, men de är väl inte lika intressanta?

Ytterligare en fjärde tolkning av Mayakalendern är att det bara är dags att påbörja en ny baktun, vilket skulle kunna liknas vid vår egen tideräknings Millennieskifte, med skillnaden att en baktun motsvarar knappt 400 år. Och vi minns ju alla problem som skulle uppstå när vi bytte Millennium sist. Jag hoppas du inte har någon elektronisk pryl hemma som är programmerad efter Mayakalendern...

GP GP GP AB AB
AB * * * * * *

No comments: