Thursday, December 13, 2012

En ohelig allians på Luciadagen

RRRIIING!
-Nilsson?
TUTPIPTUTUT
-Hallå???
-Ja, goddag. Mitt namn är *** och jag ringer till dig från Norge...
-Jaha?

Ja, du pratar norska, så det låter väl troligt. Varför ringer man mig från Norge? Jag har inte skickat några noveller till någon norsk novelltävling. Jag har inte visat film på någon norsk filmfestival heller på flera år. Men jag sålde en bok på Tradera till en norrman för en tid sedan. Kan det vara han? Jag hoppas boken har kommit fram. (Jag skriver ut samtalet på svenska, för jag behärskar inte norskan i skrift. Inte i tal heller. Och det tar lite längre tid för mig att förstå vad norrmän säger, än när svenskar säger det. Men det brukar gå bra...)

-Är det Anders?
-Ja?
-Anders Nilsson?
-Ja, precis.
-Då har jag kommit rätt. Kjempegreit. Jag ringer från Telia och Omega3 i Norge.
-Öh?

Sa du Telia och Omega 3? Det låter ju befängt. Nej, jag hörde nog fel. Min norska är som sagt begränsad. Du vill sälja Omega 3. OK, då vet vi var vi har varandra.

-Du har varit kund hos oss. Telia. Det känner du till.
-Vad?

Sa du Telia nu igen? Nej... Du skulle ju sälja Omega 3. Jag har aldrig varit kund hos något Omega 3 bolag. Det kan jag garantera. Hos Telia däremot. För flera år sedan. Men aldrig med det här telefonnumret. Som förresten är nixat, men det kanske inte gäller om man ringer från Norge? Fast jag har förstås varit kund hos Telia förut, så de får ringa mig. Men nej nu tänker jag fel. Du ringer ju inte från Telia utan från Omega 3. Jag hör fel hela tiden. Så du får inte ringa mig. Men du är från Norge, så du kanske får det ändå. Det här var rörigt. Men lite intressant ändå. Kan väl bli ett blogginlägg om inte annat. Fortsätt...

-Omega 3. Du vet såna där kapslar man tar för att må bättre.
-Ja, det vet jag. Det har jag aldrig någonsin använt.
-OK. Men eftersom du varit kund hos oss på Telia, för några år sedan så vill vi ge dig gratis Omega 3 i tre månader. Det kostar bara 99 kr.

Vänta nu? Ringer du från Telia i alla fall? Eller försöker du sälja Omega 3 till mig? Nu får du bestämma dig. Och gratis Omega 3 för 99 kr? Vad snackar du för smörja?

-Låter det som något som kan intressera dig?
-Inte det minsta.
-Ursäkta?
-Nej, inte alls. Inte intresserad.
-Jaha, men då får jag ursäkta att jag ringde då. Och jag önskar dig en trevlig dag.
-Ja, tack detsamma...

Han var vänlig och artig och inte påstridig, så om jag måste bli uppringd så föredrar jag sådana telefonförsäljare. Men nog sa han TELIA och OMEGA 3 I NORGE. Har de nu börjat samarbeta också? Så eftersom jag varit kund hos ett telebolag så får vilka jäkla nasare som helst ringa mig, bara för att de har ett "samarbete" med bolaget i fråga? Vad blir nästa samtal? Kanske det här:

"Jo detta är från ICA och Fiffel & Båg Fondförvaltning. Ni har handlat på ICA en gång eller hur? Ja, kanske till och med flera gånger. Kjempegreit. Och därför ringer vi upp er på er Nixade telefon för att ni ska ge oss era pengar. Hur mycket? Ja, alltihop hade vi tänkt. Vårt kontonummer är..."

Förutom att jag inte uppskattar telefonförsäljning, och jag tror att en produkt som folk inte köper utan att man måste lura den på dem via telefon, förmodligen är så dålig att den inte bör köpas alls, så skulle jag aldrig ta Omega 3-kapslar. Allra minst norsk fiskolje-Omega 3. Inte för att jag har något emot Norge, men jag är nämligen fiskallergiker...

No comments: