Wednesday, October 3, 2012

Expert Outlet - En liten studie i prissättning och kundbemötande

Den senaste tiden har det stått mycket i tidningarna om Experts utförsäljningar. Om alla fynd det påstås att man kan göra nu när Expertbutikerna lägger ner. Det fick mig att minnas en liten anekdot från i våras, strax innan jag åkte ner till Blekinge.

Jag var vid Backaplan, torget på Hisingen där alla stora affärer håller till. Lite som Nordstan men mindre polerat. Mer i min smak. Hursomhelst, jag såg en skylt där det stod att Expert hade utförsäljning. Expert Outlet, kallades affären nu. Det lät ju spännande. Billiga fotoprylar tackar man aldrig nej till. Jag gick in. Där såg ut ungefär som vanligt, förutom att det satt små lappar här och var. Så och så många procent rabatt. Så förfärligt billigt tyckte jag väl inte att det var, men så hittade jag en stor låda bredvid kassan. I lådan stod flera små genomskinliga plastlådor...

Varje plastlåda innehöll minneskort till kameror. De flesta var av lite äldre modell, och det låg ett par stycken i varje. Jag letade en stund och hittade en låda som innehöll 3 st. 4GB SD-kort. Enligt prislappen på lådan kostade den ungefär 300 kronor. Det var lite mängdrabatt. 100 kr/styck är ett bra pris för sådana minneskort, men nu var det utförsäljning, och det stod en skylt på lådan att det var 40 % rabatt. Det vill säga 60 kr/styck. Det är ett utmärkt pris. Det är därför man går på utförsäljningar, för att göra fynd. Här fick man både mängdrabatt OCH utförsäljningsrabatt. Bredvid mig vid lådan stod en vänlig herre av arabiskt ursprung och grävde. Han sa till mig att det här var väldigt billigt. Jag höll med honom. Var det inte lite för billigt? Jo, sa jag. Men det är ju utförsäljning...

Mannen tog den låda med minneskort som han ville köpa och gick de få stegen bort till kassan. Jag ställde mig efter honom. Han räckte fram sin låda med minneskort. Då förklarade damen i kassan för honom att det där priset som stod på lådan, det gällde bara för ETT kort. 300 kr för ett minneskort. Det kostade minneskorten när jag började fota digitalt, men i dag är de betydligt billigare. 300 kr är svindyrt! Men det var ju 40% rabatt. Det vill säga att det slutliga priset blev ungefär 180 kr. Det är väl ett nästan acceptabelt pris för ett sådant minneskort, men det finns många ställen där man kan hitta det betydligt billigare. Två hållplatser bort med spårvagnen i Nordstan till exempel. Kjell&Co säljer samma kort just nu för 119 kr. Och det är ORDINARIE pris.

OK. Jag vet. Det är fri prissättning. Vill man ta ut högre pris, så är det fritt fram. Alltid lurar det någon. En bekant till mig brukade säga, innan Expert imploderade, att man aldrig skulle handla av dem. För de var alltid så mycket dyrare. Jag vet inte om jag håller med. Det fanns en Expertbutik här i Göteborg som hade alldeles utmärkta priser. Jag har aldrig köpt minneskort hos dem, men deras kamerapriser var i nivå med de större nätbutikernas. Ja, och de finns fortfarande, men de heter inte Expert längre. Det är ju det där med namnet också. Det ska väl kosta lite extra att handla av en "Expert". Fast när jag var inne i den butik som nu var Expert Outlet, för ganska precis ett år sedan, när jag letade dator, fanns det inga nämnvärda expertkunskaper där. Kjell&Co är minst lika kunniga, och vad gäller kundbemötandet vågar jag påstå att de är bland de främsta i Sverige. Du som läser den här bloggen ofta, vet ju att jag har besökt rätt många butiker och har en del att jämföra med...

Ja, apropå kundbemötande ja... Åter till Expert Outlet vid Backaplan. Det var väl sin sak att de satte ut ett överdrivet högt pris innan de sänkte 40%. Det är inget ovanligt när butiksjättarna har rea, även om det här kanske var ett extremt fall. Värre var det väl att de paketerade minneskorten så att man trodde att man fick tre för det pris som i själva verket bara gällde ett. Men det kunde ju vara rent slarv...eller?

Den vänlige mannen av arabiskt ursprung blev sur, satte tillbaka lådan med minneskort och gick ut ur affären. Kvar stod jag med min minneskortslåda. Jag frågade också. För säkerhets skull. Och jo, jag hade hört rätt. Det var priset för ETT minneskort som stod på plastlådan med tre minneskort i. Hon förtydligade: Det var den enda möjligheten att göra så där om man skulle sätta ut dem i affären. Jag förstod. Delvis. Att sätta ut små minneskort ett och ett i affären inbjöd naturligtvis till snatteri. Det är därför minneskort aldrig står ute i affären. Man brukar ha dem hängande bakom disken. Det kunde man väl ha gjort här också? Nå, det är fritt fram för alla butiksägare att göra som de vill. Men jag tycker inte att det är OK att lura kunder och prismärka varor på ett bedrägligt sätt. Men det var väl inte avsiktligt, eller?

Jag gav damen det vänliga förslaget att hon skulle sätta en liten lapp på den stora lådan. Bredvid den där det stod "40% rabatt". Där kunde hon skriva att "angivet pris gäller minneskort per styck" eller något liknande. Så behövde det inte bli några fler missförstånd...

Nej. Sa hon. Det tänkte hon inte alls göra. Jaså? Nej, fnyste hon. Alla som handlar här FÖRSTÅR att de där priserna är per styck. Jag tolkar det som att hon menade att jag och den vänlige mannen före mig i kön var bakom flötet, eftersom vi inte omedelbart förstod att prislappen "300 kr" på en stängd genomskinlig plastlåda med tre minneskort, betyder att minneskorten kostade 300 kr per styck. Ett pris som är mer än dubbelt så högt som rådande marknadsvärde på dessa minneskort. Hon förväntade sig att alla FÖRSTOD att man på denna utförsäljning enbart kunde köpa minneskort som efter avdrag på 40%, fortfarande kostade 30% mer än normalpris. Det är inte helt uppenbart för mig, men så är jag väl lite bakom flötet också, precis som hon sa...

I fredags köpte jag i alla fall 3 styck prima SD-minneskort från Cyberphoto i Umeå. De var på 8GB vardera, det vill säga dubbelt så stora som de som fanns på Expert Outlet. De kostade 233 kr inklusive frakt. Jo, det är sant. För alla tre. Det är 78 kronor styck. Det var inte utförsäljning utan ett vanligt specialerbjudande. Ordinarie pris hade varit 332 kr. 99 kronor styck + frakt. Så jag som är bakom flötet fortsätter nog att handla av dem, och så får de som är normalbegåvade, eller ännu smartare, handla på Expert Outlet. Så länge lagret räcker...

No comments: