Thursday, September 6, 2012

Tvärs över bordet i en second hand-butik...

...står tre generationer. Mor, son och mormor. Sonen, i lågstadieåldern, upptäcker en låda under bordet med något väldigt häftigt som han aldrig har sett förut. VHS-filmer!

Sonen: - Titta! Vad är det här för någonting?
Mormor: - Det är videofilmer.
Sonen: - Video? Vad är det för något?
Mor: - Det är en sådan man har under TV:n. Men det har vi ju ingen.

Jag förväntade mig att han skulle ställa följdfrågor som: Vad har man en sån till? Eller: Varför har vi inte någon sådan? Men han lät nöja sig med svaret och gick vidare. Det är en sådan man har under TV:n. Naturligtvis. Själv hade jag kanske svarat att videon var min barndoms DVD-spelare. Men det är jag det. Nästa gång jag får frågan om vad en video är, ska jag naturligtvis svara att det är en sådan man har under TV:n. Själv har jag både video och DVD under min TV. Och tre lådor med CD-skivor. Och lite damm...

3 comments:

Anonymous said...

Sorterade i veckan ut videofilmer med ganska hyfsat moderna disneyfilmer, köpte de på ica när jag själv inte ägde en dvdspelare, inte så länge sen som man kan tro. Hade tänkt skänka bort filmerna, kanske får bli till en retrofamilj?

T'syf ~pl said...

Just Disneyfilmer är väl de enda VHS-filmer som länge hade något slags andrahandsvärde. Men nu finns de väl på DVD allihop...

Anonymous said...

I vilket fall ligger de kvar på köksbordet, som centerpiece i brist på blommor. Skapar spännande samtal kring middagen.