Thursday, September 6, 2012

Ett snällt odjur på bussen...

Klev ombord på bussen för att åka hem. Stämplade mitt kort och fick sedan syn på något underligt. Ett par, ett par år yngre än jag, satt mitt i bussen. Hon tryckte sig mot fönstret och skrek, han lutade sig över mittgången och över i sätet mittemot. Hon drog i honom. Han ville inte bli dragen i. När jag kom närmare insåg jag att det var något i motstående säte som han försökte fotografera med sin mobil. Något stort och otäckt. Något som flög. Jag hörde ljudet av vingar och något som slog emot rutan. Vad var det som hade tagit sig ombord på bussen? Var det en gigantisk bålgeting? Eller en kolibri med automatkarbin? Mannen var också lite rädd, men jag tror inte han ville erkänna det. Han ryggade tillbaka när flaxaren kom för nära. Jag slog mig ner bakom dem. Lutade mig fram för att se vad det var. Det var en...


trollslända, buss, på bussen, busspassagerare, passagerare, fripassagerare, flygande, randigt odjur, insekt, flygande, stor, förort, stadsbor, tsyfpl, foto anders n
Trollsländan beskådar betongförorten från fönstret i bussen... (Foto Anders N)
Trollslända. De hade aldrig sett någon förut, och den var stor och randig och surrade. Stora randiga surrare brukar vara farliga, så jag förstod dem. Bålgetingar till exempel. Men jag kunde lugna dem. Trollsländor är inte farliga. De är visserligen rovdjur, men jag har aldrig hört talas om att någon gett sig på en människa. Å andra sidan har jag aldrig hört talas om någon trollslända som åkt buss heller. Jag tror aldrig ens jag har hört talas om någon som aldrig har hört talas om en trollslända förut. Men så är det naturligtvis. Om man växer upp i betongförorten träffar man sällan på vilda djur. När det stressade paret klivit av, slog jag mig ner bredvid trollsländan. Den hade också blivit ganska uppstressad, men lugnade ner sig så småningom. Jag frågade den om jag fick ta en bild till bloggen, och det fick jag. Nog är den ett vackert djur...

No comments: