Sunday, September 9, 2012

En resa till Mars / Journey to Mars

marslandskap, månlandskap, rymdlandskap, lav, svamp, svampar, makro, makroobjektiv, makrobild, makrofoto, makrofotografering, fotoklubb, nyans, bergsjön, göteborgs fotoklubb, leicaklubb, tsyfpl, foto anders n
Utflykter med båda Fotoklubbarna den här helgen. Igår med den ena till Marstrand, idag med den andra till Trädgårdsföreningen. Igår för att fotografera klippor, hav och båtar. Idag för att lära oss ta makrobilder. Vilket jag väl, om sanningen ska fram, redan har lärt mig. Men man kan alltid lära sig mer. Vad är då makro? Jo, det är när man fotograferar något på riktigt nära håll. Vanligtvis blommor eller insekter. Det var därför vi åkte till Trädgårdsföreningen. Där finns många vackra blommor. Själv misskötte jag mig som vanligt. Tröttnade snabbt på blommorna och började leta andra motiv. Min förmodligen bästa bild idag blev ovanstående rymdlandskap. Det är alltså ingenting jag har hittat hemma i kylskåpet...inte den här gången...

Apropå Marstrand och Makro. Det första har inget med maror på en strand att göra, som jag trodde, utan ska uttalas Mars-trand. I alla fall enligt de som bor där, och de bör ju veta. Man bor förresten inte I Marstrand utan PÅ Marstrand. Det lärde jag mig också när jag var där. Det är nämligen en ö. Vad en trand är, har jag däremot inte fått veta. Vad gäller Makro är uttalsfrågan mer komplicerad. Det är ju ingen geografisk plats, utan en teknisk term, och det finns följaktligen ingen urbefolkning som kan bevisa med sin blotta geografiska närvaro hur det uttalas. Jag har alltid uttalat ordet Mack-ro. Men här i Göteborg säger man tydligen Maak-ro. Hur uttalar man det där du är? Och hur uttalar du det själv?

4 comments:

Anonymous said...

Enligt wiki är Trand en stad i Pakistan. Vem hade anat.

Anonymous said...

Och för övrigt uttalar jag macro/makro fel.(kör det säkra kortet och har med båda stavningarna, är ju alltid fel det med). Spelar ingen roll hur jag försöker lägga betoningen eller dra ut på bokstäverna, får alltid lite snea blickar åt mitt håll av riiiiiiiiktiga fotografer.

T'syf ~pl said...

Pakistan? Det här blir bara underligare och underligare.

T'syf ~pl said...

Inte då. Jag tror du uttalar det helt rätt. Vad vet väl riiiiiiktiga fotografer om sånt? Riktiga fotografer kan bara fotografera bryggor i motljus och något enstaka stelt porträtt. Det ser man ju på alla utställningar. Vad vet väl dom om stavningar och uttal? Nej, riktiga fotografer ska man hålla säkerhetsavstånd till, så man inte blir smittad. Många missuppfattar det där. Blandar ihop "Riktiga fotografer och deras så kallade bilder", med "fotografer som kan ta riktiga bilder". Som du och jag. Det är något helt annat det...