Sunday, July 22, 2012

Östersjöfestivalen, dag 2

östersjöfestivalen, drottninggatan, karlshamn, baltic sea festival, 2012, foto anders n, anders nilsson, tsyfpl
Jag åkte ner till Östersjöfestivalen även i fredags. Torsdagsbesöket blev kort, för då regnade det ju så förfärligt, men det visste jag om, så jag hade bara kompaktkameran med mig. Fyndade lite begagnade böcker inomhus istället. Fredagen skulle vädret vara bättre, i alla fall under sen eftermiddag och kväll. Det skulle regna lite vid 14-15, så jag åkte inte ner förrän vid 16. Lagom för att hinna ta några bilder på festivalen, och sedan klockan 19 var det ju dags för det stora festivaltåget. Då brukar det alltid bli fina bilder.

Jag klev av bussen utanför polishuset, promenerade nerför Ronnebygatan, hälsade på en bekant, svängde höger på Drottninggatan där jag försökte hälsa på en bekant som inte såg mig (det var som du ser här ovanför, ganska mycket folk...). Sedan fortsatte jag, och mötte en person som jag egentligen inte känner, men vi hälsade på varandra ändå. Ungefär i höjd med bokhandeln (där både förra inläggets bild, samt ovanstående bild är tagna, fast på varsitt håll) började det regna. Först inte så mycket, och jag tog skydd under en markis utanför en affär. Efter en stund tröttnade jag på det och gick bort till närmaste gatumusikanter för att hitta en bra fotograferingsvinkel. Jag hittade ingen, men istället hittade jag en god vän (med hund) som strax blev två (vänner, men fortfarande bara en hund).

Vid det laget ösregnade det, och vi tog skydd under ett närliggande träd. Regnet bara öste ner, och jag blev ganska blöt trots regnskyddet, så när jag erbjöds en fri bilfärd i trevligt sällskap, hem till Olofström igen, tackade jag inte nej. Det är möjligt att det slutade regna sedan, men jag hade definitivt blivit förkyld om jag hade stannat ute i det våta skick jag befann mig i...

Det blev ett kort besök, och inga fler bilder från årets festival, men å andra sidan har jag fortfarande massor av bilder från förra året som jag inte har lagt ut. Då började det inte regna förrän sent på kvällen när jag häckade vid framkanten av stora scenen. Där fanns nämligen en liten bit scentak som skyddade mig, min kamera och mina objektiv. Och många fina bilder blev det samtidigt. Dagen slutade så småningom med att jag hamnade mellan en säkerhetsvakt och en ganska vild fridstörare på bussen hem. En intressant upplevelse, men inte riktigt rätt läge att dra fram kameran. Inga bilder av det alltså. Andra bilder från förra årets festival kommer däremot så småningom...

No comments: