Wednesday, June 27, 2012

En (försenad) midsommarhälsning... (och mitt livs första MMS)

Häromkvällen, när jag nästan hade somnat, plingade det till i min mobil. SMS! Förmodligen reklam. Trodde jag... Det var bättre upp. Det var mitt livs allra första MMS. Det vill säga ett bildmeddelande, till skillnad från vanliga SMS som bara är text. Att jag, som är så bildintresserad, varken fått eller skickat MMS förut beor på att min mobil är en antikvitet. Jag har haft den sedan 2004, och det är den enda mobil jag någonsin haft. Den vet inte vad ett MMS är. Men mobilbolagen är smarta ibland. De löser det ändå:

"Hej. Du har fått ett MMS från telefonnummer 07x-xxx xx xx. Logga in på www.zzz.ze/mms och hämta det. Ange koden XXXXXXXX."

Telefonnumret kändes svagt bekant, och när jag kollat upp det mot min nummerlista i mobilen så visste jag att det här inte var någon reklam. Det här var ett MMS jag ville se! Det förvånade mig väldigt mycket att de inte skulle ta ut någon avgift för att jag skulle kunna se det. I det här fallet hade jag faktiskt varit beredd att betala...

Jag sov gott den natten, och morgonen efter loggade jag in på datorn. Jag knappade in adressen och fyllde i mobilnummer och kod... Datorn funderade ett par sekunder... Sedan fick jag upp en text:

Logga in igen! Du har loggats ut på grund av att du inte varit aktiv på 30 minuter. Logga gärna in igen!

30 minuter? Där kan man tala om att tiden går fort när man har roligt. Det kändes inte ens som 30 sekunder! Skämt åsido, 30 minuter tidigare låg jag fortfarande i sängen, och då var jag naturligtvis inte aktiv, men därefter hade jag varit mycket aktiv. Jag gjorde ett försök till. Denna gång gick det bättre. Jag fick fram mitt MMS. Det var en sommardoftande midsommarhälsning i sommarens vackraste färger. Känslan av midsommar sköljde emot mig som en våg från hanöbukten...

Jag är inte van vid att fira midsommar, och följaktligen glömmer jag ofta att midsommarhälsa. I år har jag mest redigerat film. Mycket är gjort, men en hel del återstår fortfarande. Vissa år har jag i alla fall fotat några små grodor i någon närliggande park. I år blev det inte ens så. Istället får jag tacka så hemskt mycket för midsommarhälsningen genom att bjuda på en favorit i repris. I väntan på att jag ska kunna skicka den som MMS, så får det bli här på bloggen: Folkdansare och midsommarstång, Midsommarafton, Olofström 2004...

midsommar, midsommarstång, folkdans, folkdansare, mulen midsommar, regnig, dåligt väder, olofström, foto anders n, tsyfpl
Folkdansare och midsommarstång (Foto Anders N 2004)

No comments: