Sunday, June 10, 2012

Allting bara försvinner... (Kilahem och en Snitsel med Pommes Frites)

rivning husrivning hus storgatan olofström bredvid willys holjehallen snitsel schnitzel pommes frites foto anders n
När jag var liten låg det fyra hus på Storgatan i Olofström mellan bussterminalen och dåvarande Holjehallen (matbutik). Speciellt minns jag nummer två, för det var ett sådant där hus som hade ett namn. Det stod skrivet på väggen. Kilahem stod det. Jag minns att jag tyckte det var så roligt. Jag trodde att det var en uppmaning till någon att bege sig hemåt. Att "kila hem". Kanske var det jag som skulle göra det. Utanför huset låg samhällets värsta korsning. En T-korsning som var fullkomligt omöjlig att ta sig ut i när VOLVO, ortens stora arbetsgivare, slutade för dagen. Jag minns när vi hade trafikdag på mellanstadiet. Ett moment bestod av en cykeltur genom Olofströms centrala delar. Vi följde en snitslad* bana, och skulle visa att vi kunde alla trafikregler. Skolans lärare satt gömda, mer eller mindre synliga, utmed vägen. Jag har aldrig varit någon lysande cyklist, jag brukar fastna med skosnörena i pedalerna och cykla in i väggar och liknande, men den här dagen gick det ganska bra. Tills jag kom till den tidigare nämnda korsningen. Jag klev av cykeln för att leda den över övergångsstället. Men bilarna tog aldrig slut. De var inte tvungna att stanna vid övergångsställen på den tiden. Jag tror jag stod där en kvart...

Nåväl, något år senare beslöt kommunen att bygga en rondell i korsningen. Vår första rondell, om jag inte minns fel. Nu har vi ett par till. För att få plats med den, var man tvungen att lägga beslag på en stor bit av den närliggande Stureparken, numera endast en gräsplätt med en fontän, samt riva två av de fyra husen på andra sidan Storgatan. Kilahem var ett av dem. En dag var det bara borta. Jag har ingen bild på huset...Jag hade inte börjat fotografera allting då ännu... Sedan har tiden gått. Holjehallen blev Holje Cash som blev Matex som blev Willys, och nu ska Willys bygga ut. Och därför försvinner just nu de två sista husen också. (Se ovan) Men de har jag dokumenterat...

*Snitslad bana, inte att blanda ihop med en Schnitzlad bana. En snitsel är en pappers- eller tygremsa som hängs utmed en bana, till exempel i skogen, för att man ska ha något att följa. En Schnitzel (tyska) är en panerad köttbit. Gott med Pommes Frites. En Schnitzlad bana är alltså en runda i skogen där man ska följa panerade köttbitar som hänger i träden. Det är inte lätt det där... Jag beställde en Schnitzel på ett gatukök i Göteborg häromåret. Den unga tjejen i luckan skrattade högt. Nejnej, sa hon. Inte "Schnitzel". Det heter "Snitsel"! Jag sa inget, men deras luncherbjudande lät plötsligt inte lika aptitligt...Jag har aldrig ätit där igen...

No comments: