Saturday, April 21, 2012

Uppsägning av ett icke existerande abonnemang... (Godnattsaga)

Kommer du ihåg mina kära vänner på Gåbort? Ja, kabel-TV-bolaget alltså. De som jag har haft så många trevliga stunder tillsammans med från den första dagen jag slog på min TV i min då nya studentlägenhet i Kviberg. Kommer du ihåg hur de slarvade bort min felanmälning, krävde att jag skulle jobba gratis åt dem, och...ja, kolla själv på den här bloggen efter inläggen från februari 2007. Här är det första. Sedan har vi haft många trevliga kontakter genom åren. Aldrig har jag varit med om ett företag som ljugit för mig så många gånger då jag av olika anledningar varit i kontakt med deras kundtjänst. Oftast är det dom som ringer, för att de vill att jag ska skaffa olika digitalTV-abonnemang. Och jag behöver inga digitalTV-abonnemang. Jag har mina analoga kanaler här i huset, och en gammal tjockTV, och jag klarar mig alldeles utmärkt på det. En gång försökte de lura mig att de skulle stänga ner mina analoga kanaler, och därför tvinga mig att gå över till DigitalTV, om jag vill kunna fortsätta se på TV. Då frågade jag NÄR de ska stänga ner mina analoga kanaler, och det kunde de naturligtvis inte svara på. För det var ju rent påhitt. Och så länge de analoga kanalerna finns så är jag nöjd...Men så en dag i vintras blev jag uppringd av en ung tjej från företaget. Jag tror hennes namn var Judit. Om det var samma Judit som jag pratade med sist, det vet jag inte, men alla på det där företaget verkar heta så. Hursomhelst var den här Judit betydligt vänligare än den förra snorkfröken. Hon som slängde luren i örat på mig. Den här Judit berättade att man nu ville SKÄNKA mig en digitalbox. Uppgradera mig till digitalTV KOSTNADSFRITT. Ja, nästan kostnadsfritt. Jag var tvungen att betala frakten på 99 kr för boxen, men det var också den enda kostnad de skulle ta ut av mig. Och jag tänkte att om de var så desperata att bli av med oss analogingar så må det väl vara hänt. Förmodligen kostar det dem mycket pengar att driva de gamla analoga kanalerna, och de kan inte stänga ner dem så länge folk tittar på dem. Eller, det kanske de visst kan. Och då kanske det är bättre att vara beredd. När de stänger ner mina analoga kanaler och tvingar mig att köpa en dyr digitalbox för att kunna fortsätta se på TV, så kommer jag att ångra att jag inte tog det här KOSTNADSFRIA UPPGRADERINGSERBJUDANDET. Ungefär så tänkte jag...

När jag hade tackat ja till digitalboxen för 99 kr, så berättade Judit att de också skulle ge mig ett välkomsterbjudande. Under mina första två månader med digitalboxen skulle jag få titta på ALLA deras digitala kanaler. Utan kostnad. När mina två månader var över kunde jag sedan välja att skaffa något av deras olika abonnemang, med olika många kanaler. Om jag inte valde något abonnemang, skulle boxen återgå till grundkanalutbudet, och jag skulle inte behöva betala något. Jag visste att jag inte skulle vara i Göteborg under den första av dessa två månader, men eftersom erbjudandet var kostnadsfritt så var det ju inte så mycket att säga om saken. I vilket fall så var det inget jag fick frågan om att välja till eller från, det följde bara med, helt enkelt...

Bara någon dag efter detta samtal fick jag brev på Posten från GåBort med ett kort att sätta i min digitalbox. Med detta kort skulle jag få en veckas tillgång till alla kanaler de hade att erbjuda. Det var långt ifrån de två månader de utlovat, men skit samma, jag var ju inte intresserad av något annat än boxen och grundutbudet. Sedan stod det att jag hade tackat ja till "DigitalTV Large för 0 kr i månaden i två månader" därefter skulle det återgå till ordinarie pris när eventuell bindningstid löpt ut, det vill säga 349 kr i månaden. Detta lät mycket underligt, för jag hade inte tackat ja till något abonnemang med bindningstid. Jag hade ju som du säkert minns inte tackat ja till något abonnemang överhuvudtaget. Jag hade tackat ja till att få en digitalbox för 99 kr. Inget annat. Och det stod det inget alls om i det här brevet.

Någon dag senare fick jag reda på att jag hade ett paket att hämta på macken. Det vill säga Jifver-ombudet. Jag har skrivit om Jifver och Gåbort tidigare. När jag flyttade till den här lägenheten och beställde bredband från Gåbort (Jag hade inte så mycket val. Det är de som äger kabeln, så att skaffa något annat hade blivit betydligt mer dyrt och komplicerat), så skulle de skicka mitt välkomstpaket med modem till närmaste postombud. Istället skickade de det till närmaste Jifver-ombud, vilket är en bensinmack som ligger ganska långt bort. Sedan fick jag ingen avi så jag kunde hämta ut det heller...Ja, det kan du för övrigt läsa om i det här inlägget. Nu fanns det alltså ett nytt paket att hämta på macken, och jag förstod snabbt att det var min digitalbox. Jag var dock inte så sugen på att hämta ut den, eftersom det var så många frågetecken kring min KOSTNADSFRIA UPPGRADERING.

Jag gick in på GåBorts hemsida, och började läsa mera om deras digitalTV-tjänster. Ingenstans hittade jag någon egentlig information om deras grundutbud, det vill säga det som jag skulle få med min box om jag inte betalade något extra abonnemang. Det närmaste jag hittade var ett "DigitalTV-Small", men det innehöll bara SVT:s kanaler, och Fyran och Sexan och något som hette Axess. Det var långt färre kanaler än de analoga jag har just nu. Jag har SVT1, SVT2, Barnkanalen och Kunskapskanalen och TV3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 och några till som jag aldrig tittar på. Men för att få motsvarande dessa i min digitalbox verkade jag vara tvungen att betala en icke oansenlig månadsavgift, det vill säga skaffa ett abonnemang. Den där KOSTNADSFRIA UPPGRADERINGEN började låta allt mindre som en uppgradering, utan snarare som en NEDGRADERING. Kunde detta verkligen stämma?

Jag letade upp mailadressen till kundtjänst. Jag skrev ett mail till dem, och skickade det. Nästan omedelbart fick jag svar. Det stod att jag inte kunde maila till dem. Jo, faktiskt. I automatsvaret från GåBorts kundtjänsts mailadress stod det att jag inte kunde maila dem. Inte om jag förväntade mig svar i alla fall. Det är helt sant, och mer om just detta skrev jag ett inlägg samma dag här på bloggen. Det kan du läsa här.

Istället för att maila, skulle man använda ett formulär på hemsidan för att skriva sitt meddelande. Jag skrev ett nytt meddelande. Jag ställde tre frågor. 1: Varför har man en mailadress som man inte kan maila till? 2: Varför påstod de att jag hade beställt ett digitalTV Large-abonnemang, när jag inte hade beställt något abonnemang alls? Och 3:

Vilka kanaler ingår som standard i ert digitala utbud? Jag hittar ingen information om detta, eller det erbjudande jag tackade ja till, på er hemsida. Där står mest om "Large" och "Medium" och liknande. Jag hittar även ett "Digital TV Small", men det innehåller ju bara SVT:s kanaler samt 4, 6 och Axess. Jag tackade ja till er "uppgradering" under förutsättning att jag skulle behålla alla de kanaler jag har just nu. Annars vore det ju ingen uppgradering. Var vänlig klargör vilka kanaler jag kommer att ha i min Digital-box efter att tvåmånadersperioden med Large är avslutat. Det vill säga om jag inte väljer något nytt abonnemang, utan bara använder boxen utan månadskostnad, på samma vis som jag idag tittar på TV utan månadskostnad.

Efter ett par dagar fick jag svar. Det var kort och svarade bara på min sista fråga:


Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Erbjudandet du tagit del av ger dig Digital-tv Extra Large fritt i 2 månader. Du väljer själv om du vill fortstätta med abonnemanget efter gratisperioden. Om du avslutar abonnemanget efter 2 månader har du kvar SVT:s kanaler samt TV4 och Tv6 digitalt.

Med vänlig hälsning
GåBort AB
Kundservice


De tackade för mitt epost-meddelande, fast jag inte fick skicka epost till dem. Naturligtvis borde de ha tackat för mitt formulärmeddelande. Men det är en petitess i sammanhanget. De svarade inget på frågan om mailadressen, och skrev inget om att det inte alls var något abonnemang som jag hade tackat ja till. Tvärtom verkar de ha lite svårt att hålla isär begreppen "erbjudande" och "abonnemang". Ett erbjudande behöver ju inte vara ett abonnemang. Att få en KOSTNADSFRI UPPGRADERING i form av en digitalbox är ett erbjudande, inget abonnemang. På den tredje frågan svarade de att erbjudandet skulle ge mig Extra Large i 2 månader, och det visste jag ju. Fast jag trodde att det bara var "Large" inte "Extra Large", men skit samma. Sedan stod det att jag väljer själv om jag vill fortsätta med abonnemanget. Och det låter väl rimligt. Jag har aldrig tackat ja till något abonnemang, men vill jag ha ett sedan så är det mitt val. Jag hade inte förväntat mig något annat. Jag tycker inte om när andra väljer saker åt mig. Allra minst saker som kostar pengar...

Till slut stod det klart och tydligt att om jag inte valde något abonnemang så skulle jag bara få SVT samt fyran och sexan. Det där någonting som hette Axess hade tydligen försvunnit på vägen. Men i vilket fall var det som jag hade befarat. Det var ingen uppgradering, utan en nedgradering. Jag skulle betala 99 kr för att bli av med mer än hälften av mina kanaler. Det är inte första gången GåBort försökt på mig en nedgradering. Förra gången gällde det bredbandshastigheten, och om det kan du läsa här. Nu skrev jag ett snabbt svar:

På ert svar verkar det verkar som om er digitala "uppgradering" kommer att vara en nedgradering för mig. Jag ska betala 99 kr för att förlora TV3, 5, 8, 9 med flera. Det låter inte som något attraktivt erbjudande. Jag har därför inget intresse av det vid detta tillfälle. Då det är mindre än 14 dagar sedan jag mottog er beställningsbekräftelse, så väljer jag härmed att använda min ångerrätt, och tacka nej till ert erbjudande. Jag har inte betalat de 99 kronorna och inte hämtat ut digitalboxen. Den ligger kvar hos postombudet. Om ni önskar få tillbaka det programkort ni skickat till mig, meddela mig hur och vart jag ska skicka det, samt hur ni kommer att ersätta mig för returporto.
Och jag fick ett lika snabbt svar:


Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Vi har nog missförstått varandra. Du kommer under 2 månader att han Gå Borts största Digital TVpaket som ett prova på abonnemang. Om du väljer att säga upp abonnemanget efter dessa 2 månader återgår du till det analoga utbud du hade förut (alltså TV3, 5, 8, 9 med flera). Har du däremot en digitalbox men utan abonnemang kan du se SVT1, SVT2, kunskapskanalen, TV4, TV6, SVT1 HD och SVT2 HD som digitala kanaler. Förut har du bara kunnat se analoga kanaler men med den här digitalboxen kommer du, oavsett och om väljer att fortsätta med ett abonnemang eller inte, att kunna se ett antal digitala kanaler. Vi kommer alltså inte strypa dina analoga kanaler bara för att du använder en digitalbox, de analoga kanalerna kan du titta på oavsett om du har DigitalTV eller inte.

Jag tycker absolut att du skall prova på detta erbjuande och om det verkligen inte är något för dig så är det bara att höra av sig igen.
Trevlig helg!

Med vänlig hälsning
GåBort AB
Kundservice


Nå, låt oss analysera: Om jag vill tolka detta extremt, så kan jag se det som att de inte accepterar min uppsägning. Eller i alla fall förhalar. Och det är naturligtvis inte acceptabelt. Men jag kan ju vara lite snällare än så, även om jag inte vet om de egentligen förtjänar det. De envisas med att påstå att jag har tackat ja till ett abonnemang, men det har jag ju tydligt klargjort i mitt tidigare mail att jag aldrig har gjort. Men, det intressantaste var att de påstår att jag kommer att få behålla mina analoga kanaler. Observera formuleringen "vi kommer inte att strypa dina analoga kanaler". Jag undrar hur länge de kommer att stå för det? En dag inom en ganska snar framtid kommer de förmodligen att ringa mig igen, och hävda att de kommer att stänga ner de analoga kanalerna. Då ska jag minnas detta citat och läsa upp det för dem. Och de kommer att hävda att det är något jag har hittat på själv, precis som de påstod att alla de felanmälningar som de hade fått in från mina grannar när det var fel på kabelTV:n i Kviberg, var något jag hade hittat på. Trots att jag hade ett mail från dem från dagen innan där de skrev att jag var långt ifrån den ende i mitt hus som gjort en felanmälan nyligen. Åter till dagens mail: Uppgraderingen bestod alltså i att jag, förutom mina analoga kanaler som jag redan hade, nu skulle få SVT, 4:an och 6:an digitalt. Inte någon imponerande uppgradering. Bara en uppgradering av några få av alla mina kanaler. Tveksamt om det överhuvudtaget kommer att märkas. SVT ser jag mest på datorn i vilket fall. Men om jag fick behålla mina analoga kanaler så var det i alla fall inte någon nedgradering...

Och faktum kvarstod, det gällde att passa på när man fick en GRATIS DIGITALBOX. Om jag skulle tacka nej nu, så kanske den var betydligt dyrare sedan när jag väl behövde den... Så jag begav mig till macken och hämtade paketet från Jifver. Det var mycket riktigt digitalboxen. Jag noterade att den såg hel ut, sedan ställde jag den bakom TV:n, och åkte hem till Blekinge i tre veckor. Den stod kvar bakom TV:n när jag kom tillbaka, och den står kvar där fortfarande. Jag har inte behövt mer än mina analoga kanaler, och jag har överhuvudtaget inte haft tid att bry mig om den där boxen. Den är inte inkopplad utan ligger kvar i den kartongen den anlände i...

Men så i förra veckan så kom E-fakturan från Com Hem...jag menar GåBort. Den brukar ligga på 249 kr i månaden nuförtiden. Ursprungligen låg den ju på 199, men eftersom de tvingade mig att uppgradera till 10 MBit (vilket motsvarar 7,5) för ett tag sedan, så är den nu månadsavgiften alltså 249. Fast det var den inte alls nu. Denna månads faktura var 598 kr!!! Det var mer än en fördubbling. Helt utan anledning. Jag gick in och läste specifikationen. Där påstods det att jag även skulle betala 349 kr för...ja, du gissade rätt. Ett DigitalTV Large för 349 kr. Vad säger du om det? Nu skulle jag alltså behöva betala för det där abonnemanget som jag aldrig tackat ja till. Jag gick in på hemsidan, letade upp formuläret och skrev ett nytt meddelande:


Hej! När jag mottog min senaste E-faktura från er så var den på 598 kr. Detta förvånade mig väldigt, eftersom det enda abonnemang jag har hos er är ett Bredband Medium för 249 kr i månaden. Vid närmare studier så noterar jag att ni även har fakturerat ett Digital-TV Extra Large för 349 kr. Jag har inget sådant abonnemang hos er.

Däremot ringde ni upp mig för en tid sedan och erbjöd mig en digitalTV-box för 99 kr. När jag hade tackat ja till den, fick jag dessutom ett "Prova På-erbjudande" som innebar att jag kostnadsfritt fick prova alla era kanaler i två månader. Om jag efter dessa två månader inte ville fortsätta, skulle mitt abonnemang återgå till Standard, det vill säga mina analoga kanaler, samt Digitalboxens standardkanaler. Jag skulle inte behöva göra någonting, inte säga upp någonting, detta skulle ske automatiskt när perioden var slut. Det gjordes helt klart att det erbjudande jag tackade ja till, inte skulle kosta mig mer än en engångssumma på 99 kr. Jag har ALDRIG sagt att jag vill ha Digital TV Extra Large för 349 kr. Av den enkla anledning att jag inte vill ha det.

Du ser, nu hade jag läst så många lögnaktiga meddelanden från GåBort att jag själv kallade det jag skulle ha för "abonnemang". Men faktum kvarstår. Jag har aldrig tackat ja till något abonnemang. Det är något de själva har hittat på. Jag fick förresten aldrig något svar på mitt mail. Ingen ursäkt för att "vi hade missförstått varandra" eller ens något påstående om att jag "hade missförstått deras erbjudande" eller "deras abonnemang", som de brukar skriva. Jag fick däremot ett standardmeddelande om "Uppsägning av TV-tjänst"

Härmed bekräftas att vi, på din begäran, har avslutat ditt tv-abonnemang hos GåBort. Vi beklagar att du inte längre vill vara kvar hos oss, men du är självklart alltid välkommen tillbaka som kund.
Abonnemanget upphör - din sista faktura
Ditt abonnemang upphör per den 2012-04-30. Observera att du inte längre kan se på digital- tv från och med detta datum. Om du har bindningstid kvar på ditt abonnemang debiteras detta på din sista faktura.

Tack för den här tiden
Vi vill passa på att tacka för den tid du varit kund hos oss och hoppas att få hälsa dig välkommen tillbaka framöver. Har du några frågor är du alltid välkommen att kontakta vår Kundservice,


Även i detta sista meddelande envisas de med att hänvisa till "mitt abonnemang". För femtielfte gången. JAG HAR ALDRIG HAFT NÅGOT ABONNEMANG. Då kan det inte upphöra 2012-04-30. DET HAR ALDRIG EXISTERAT!!! Var vänlig notera även nästa mening "Observera att du inte längre kan se på digital-tv från och med detta datum." Betyder det att jag inte alls kan se på digitalTV efter detta datum? Den KOSTNADSFRIA DIGITALBOX som jag har betalat 99 kr för, den som är det enda som jag faktiskt har tackat ja till i den här historien, kommer även den att sluta att fungera efter detta datum? Jag kan inte tolka det på något annat vis. Just nu skiter jag högaktningsfullt i om den kommer att fungera eller inte, men någon gång i maj kommer jag att koppla in den. Och om den då inte fungerar, om de har sålt mig en kostnadsfri digitalbox som jag inte ens kan använda... Då kommer deras iställetförmailformulär att gå varmt igen, det kan jag lova...Likaledes om de verkligen drar de där 349 kronorna från mitt konto, för abonnemanget som jag aldrig beställt...GRRRRRR!!!!

No comments: