Monday, April 23, 2012

Så kan man ju också göra... del 2 (Posten, del 4)

(Uppföljning till förra inlägget) Nu är det Måndag. Helt vanlig Måndag. Ingen helg. Dags att provringa telefonnumret som jag skrev om i förra inlägget. 020-56 57 54. Det nummer som står på Postens följesedlar. Men först en liten historisk bakgrund:

Jag ringde numret i januari för att anmäla en felleverans. Då möttes jag av meddelandet "Numret används inte". När jag så småningom fick tag på den rätta av postens många kundtjänster så påtalade jag detta för dem, och betonade hur viktigt det var att det telefonnummer som står på de förmodligen tusentals följesedlar man skickar ut varje år, fungerar. Någon av alla kundtjänsterna borde det väl kunna gå till. Annars kan man ju få känslan att det är ett mycket effektivt sätt att slippa frågor och klagomål. Så kan man ju också göra...

Nåväl, den vänliga damen på kundtjänsten i januari höll med mig om att det var viktigt att ha rätt nummer på följesedeln, och lovade att framföra min upptäckt till den ansvarige. Igår den 22 april hämtade jag en ny försändelse från posten. Jag kunde inte låta bli att notera att det fortfarande stod 020-56 57 54 som telefonnummer på följesedeln. Jag provade att ringa. Två signaler, sedan upptaget. Det kan ju ha berott på att det var helg. Men det kom inget meddelande om att numret inte användes i alla fall. Jag tolkade det som att man istället för att byta ut numret på följesedlarna, hade kopplat in numret igen. Förhoppningsvis också kopplat det till den rätta av alla sina kundtjänster. Och det är ju helt ok i så fall. Så kan man ju också göra...

Men nu är det som sagt måndag. Idag. Jag ringer numret igen. Två signaler, sedan upptaget. Precis som igår. Det enda som har hänt är alltså att man har plockat bort den inspelade rösten som säger att numret inte används. Inte helt lysande, men...så kan man ju också göra...

Jag börjar skriva det här inlägget. När jag har kommit så här långt får jag kalla fötter. Kanske det inte alls är Postens telefonnummer som inte fungera? Det kanske är min bredbandstelefonidosa som strular igen? Det har hänt förut. Bäst att prova på mobilen också. 020-56 57 54...

"Numret du ringer används inte. Var vänlig kontrollera numret. The number you have dialed is not in use, please check..." 

Jaha ja. Där var det igen. Det beror tydligen på vilken teleoperatör man ringer ifrån, om man hör meddelandet eller inte. Men numret fungerar inte i vilket fall, det betyder alltså att man inte har gjort någonting åt saken. Man sket helt enkelt i det, för att säga det rent ut. Man fortsätter att skicka ut följesedlar med ett telefonnummer som inte fungerar. Ja, vad ska man säga? Så kan man ju också göra...

No comments: